Články / Sloupky/Blogy

CTM 2020: Reverzní kolonialismus

CTM 2020: Reverzní kolonialismus

Jan Starý | Články / Sloupky/Blogy | 06.02.2020

Berlínský festival experimentální a klubové elektroniky CTM bývá tradičně velmi překvapivý a velmi globální. Letos bylo vyloženě neznámých projektů o něco méně, o to víc se ale ukázalo, jak silná je v současnosti hudba mimo tradiční Západ. (Což ukazuje i redakční TOP 5, kterou najdete tady.)

DJ Scotch Egg, Khanja & MC Yallah / Debmaster & MC Yallah
Dvakrát ugandský label Nyege Nyege Tapes, dvakrát rapperka MC Yallah, dva sety ve dvou nedělních ránech, které měly společnou nejen naprosto absurdní výbušnost. V tom prvním japonský producent DJ Scotch Egg stavěl na brutálních podkladech vypůjčených z UK bass i trapu, které doplňoval temnými, tribálními perkusemi a zvuky, ve druhém Francouz Debmaster jako by místo beatů využíval hutné zvukové bloky, přes které vrstvil vysoko položené rytmické akcenty. Jako jediná možná odpověď se jevily extatické šamanské tance – zvlášť v kombinaci s kulometnou, naprosto suverénní flow MC Yallah. Zemitý řev Khanji z grindcorové kapely Duma pak zafungoval už jen jako příjemný bonus, protože faktor párty už byl dávno na maximu.

Xin
Producent Xin bydllí v Berlíně – a tím informace končí. Záhadná entita ve fantaskním kostýmu nicméně v Berghainu předvedla likvidační set, ve kterém se d’n’b, dubstep a hardcore rozpouštěly v postklubové nestálosti, aniž by ovšem ztratily svou původní údernost. Monumentální basy nebyly konstantou, ale prostředkem k efektivní gradaci, odlidštěné vokály na pozadí zdůrazňovaly kyborgskou náladu setu. A když po čtyřmetrových berghainských reprověžích kolovaly bezmála hlukové šlehy, šel jsem do kolen.

reporty z letošního ročníku festivalu CTM čtěte ještě tady a tu

Gabber Modus Operandi ft. Wahono x Nakibembe Xylophone Troupe / Nakibembe Xylophone Troupe
Embaire je obří ugandský xylofon, na který může hrát až osm lidí najednou. Šestičlenný ansámbl Nakibembe Xylophone Troupe na něj produkoval hudbu, která připomněla vrcholnou éru Stevea Reicha – nekonečné proplétání melodických linek, nečekané akcenty, synkopace, polyrytmy – a pohlcovala kombinací komplexnosti, ze které se točila hlava (jak se tohle v lidové kultuře vyvinulo?), s chytlavostí. Vedle sólového vystoupení zahrála skupina ještě set s duem Gabber Modus Operandi (které primárně nehraje gabber) a vokalistou Wahonem z Indonésie. Ten už se vymykal úplně všem kategoriím a byl snad ještě působivější. Feel good avantgarda, kde z každého hráče přímo tryská radost.

Maria Thereza Alves & Lucrecia Dalt – You Will Go Away One Day But I Will Not
Zvuková virtuální realita. Tak by se dala nejlépe popsat instalace Lucrecie Dalt a Marie Therezy Alves v berlínské botanické zahradě. Návštěvníci dostali sluchátka se snímačem polohy a mohli si podle libosti procházet tropický skleník, kde jim na různých místech hrály domorodé zpěvy, digitální ruchy, lidové nástroje, zvířecí zvuky a synťákové melodie. Nešlo přitom čistě o snahu napodobit prales, ale o vytvoření futuristického zvukového prostředí – hudby čtvrtého světa, jak se od dob Briana Ena a Jona Hassella říká –, které si ve výsledku každý tvaroval podle sebe. Fantastický koncept, fantastické jednotlivosti, fantastický celek.

Info

CTM Festival 2020
24. 1. - 2. 2. 2020, Berlin

foto © CTM

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #147: James

Michal Pařízek 10.01.2025

Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2025

Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2025

Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2025

Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 07.01.2025

"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 06.01.2025

"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!

Šejkr #146: 100

Michal Pařízek 27.12.2024

Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace