Anna Mašátová | Články / Reporty | 16.03.2014
Maďarsko není jen uherák, teplé prameny a cimbál. Na zvěstech o horké krvi však něco bude. Důkazem budiž Söndörgő, kapela založená bratry a bratranci Eredicsovými, kterým koluje v žilách balkánská energie po srbských předcích.
Kapela vznikla roku 1995 nedaleko Budapešti, ve městě Szentendre, kde jsou srbské tradice stále silné. Söndörgő, hrdí na své kořeny, si za úkol vzali vyhledání a zachování jihoslovanských, především srbských a chorvatských tradičních písní, které se stále hrají ve vesnicích kolem Dunaje. Muzikanti vracejí do povědomí tambury a pětistrunné loutny s historií sahající až do Mezopotámie. K těm je přivedl otec, basista Kalmán Eredics, sám zakládající člen další tamburské skupiny Vujicsics. Jistě je na své potomky hrdý, Söndörgő nahráli čtyři výborná alba, jedno dokonce se slavným makedonským saxofonistou Ferusem Mustafovem. Prozatím poslední Tamburising - Lost Music of the Balkans opěvoval prestižní časopis Songlines a ani další recenzenti pochvalami nešetří. Na letošek už se chystá vydání páté řadovky Tamburocket, která by se měla stát jakýmsi mostem mezi archaickými kusy a modernou.
I přes to, že se pohybují na scéně dlouho, širší posluchačskou obec oslovují právě až poslední roky a ani v Čechách už nejsou tak neznámí. Vloni vystoupili na festivalu Respect a dle ohlasů se jednalo o jedno z nejlepších festivalových vystoupení.
O to větší div, že Akropole zela prázdnotou a až s prvními tóny se sál pomalu plnil opozdilci a loudy ploužícími se z barů. Pětice na pódiu se nedostatkem tleskajících rukou nenechala zaskočit, Áron Eredics rozvinul nosnou melodii a z pomalého tempa se začala klubat skladba s pekelně rychlým rytmem. Kromě tamburů berou chlapci do ruky i jiné nástroje, Salamon prokládá hru akordeonem nebo píšťalou, někdy zazní i darbuka nebo saxofon, struny mají ale jednoznačně přednost, navíc jim to pěkně ladí i se zpěvem. Čím menší tambur, tím zběsilejší rychlost. Prim hrál Áron, hudebně se škádlící se Salamonem, o slovní doprovod se postaral Benjamin, který vtipně vzpomínal na cesty či spolupráci s Mustafovem. Kolovoda, Igran Čoček nebo Cigančica strhávaly k tanci, slovanské nápěvy rozehřívaly lépe než domácí pálenka. Bartókův Rumunský tanec nebo makedonské Oro hráli Maďaři s lehkostí, ani se nezapotili. S přídavky se nešetřilo, jeden, dva a po dlouhotrvajícím potlesku a pískání i třetí.
Vedle fantastických hráčských dovedností jsou to na první pohled sympaťáci. Všechna čest klasickým balkánským dechovkám, jako jsou Fanfare Ciocarlia či otec a syn Markovičovi, ovšem Söndörgő s tambury šlapou dechařům na paty. Pokud nevěříte, doražte 31. května do Hradce Králové. Festival Na jednom břehu se stěhuje na nové místo a právě maďarská omladina bude jednou z hlavních hvězd letošního ročníku.
Söndörgő (hun)
13. 3. 2014, Palác Akropolis, Praha
foto © Barka Fabiánová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.