Jana Michalcová | Články / Reporty | 27.04.2014
Dva rytmičáky, kopák a basa. Keď začínali Kontroll v Potrvá, vyzeralo to, akoby pódium nebolo stále pripravené na koncert. Zmenilo sa to, až keď pribehla bratská dvojica a večer rozbehli s dávkou minimalizmu, avšak s maximálnou energiou. Minimálne bolo zloženie nástrojov so surovým neopracovaným zvukom. Maximálna bola snaživosť, keď po každom odohranom akorde padlo pár ďalších kvapiek potu na podlahu. Asi nikto si tam neprišiel vychutnávať virtuozitu či prepracovanosť, a to nie je zle myslené. Kontroll zahrali úprimne, s originalitou a chybičky pri hraní boli skôr úsmevné ako rušivé.
Mierne psychedelickému popu Vertical Scratchers, združujúcemu Johna Schmersala a sanfranciského hudobníka Christiana Beaulieua, predchádzala sakra dobrá história. Schmersal je bývalý člen prelomovej kapely 90. rokov v synth-punku Brainiac, Beaulieu mal kedysi dočinenie s Triclops! a Anywhere. Ich debutový album Daughter of Everything labelu Merge vzbudil zväčša pozitívne ohlasy, čo bol jeden z dôvodov, prečo sa vybrať v utorok večer na koncert v dejvickom Potrvá.
Tak ako zvedavosť fanúšikov z nového projektu mohla na vystúpenie prilákať, mohla aj odradiť. Veteránska hudba alebo ťaženie z bývalej slávy sú - sčasti neoprávnené - výčitky na ich adresu. Wait No Longer. Príhodná otváračka pre tých, čo sa nevedeli dočkať. Po začiatočných zvukoch basy a bicích sa ozval Schmersalov ukvílený vysoký hlas a vzápätí sa na to nabalili gitary a dielo bolo dokončené - splynutie energií dvoch velikánov punku. Neobratné a strnulé zvuky v skladbách ako Memory Shards či Chambermaids nechali publikum chladné a vystúpenie pôsobilo trochu ako generálka. Po chytľavých Kingdom Come či Run Around sa ukázali v lepšom svetle, pridali na dynamike s gitarovým feelingom Kiss, čo na diskovom prevedení nie je počuť. The End nebol koniec. Nasledoval song U Dug Us All s nákazlivou melódiou a Someone ukončoval kompletnú zbierku debutu Daughter of Everything.
Keď sme po skončení odchádzali z klubu, položili sme si otázku, či nie sú príliš starí alebo príliš mladí (záleží od uhlu pohľadu) na takýto štýl. Chýba mi tam inovácia.
Vertical Scratchers (usa) + Kontrol
22. 4. 2014, Potrvá, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.