Veronika Miksová | Články / Reporty | 23.10.2018
“To si musel splést když vykládal, že ho to nudí, že je to moc art rockový. Spíš bych řekl, že tě přeslechl nebo mu bylo líto, že mu tenhle koncert uteče.”
Mně se na Sedmičku nechtělo, bylo mi víc než jasné, že na poslech Emmy Ruth Rundle potřebuju svůj obývák, zavřené oči a láhev alkoholu. Nakonec přece jen smývám z těla pel lesní ženy a stopy mých sotva opeřených svěřenců a příjemně navátá vyjíždím lanovkou na Strahov. Cesta, která se snad nikdy neomrzí. Podzim zalézá pod špinavé nehty, já do útrob dosti nacpaného klubu. Ruku mi razítkuje živá vzpomínka na opakování mých státnic, jednou mu to už řeknu, jak mě to jeho tehdejší akademický hujerství nasralo. Teď ale všechnu energii věnuju naladění na vydýchaný plac, který rozeznívají Jaye Jayle. Dobu hledám místo, ale vidět něco je nemožné, tak jako tradičně koukám se zavřenýma očima a nechám tóny louisevillského dark blues umně kříženého s neo folkem a krautrockem kolovat vnitřnostmi. Představuju si, jaké je to proplétat se vousy sahajícími do půlky hrudi, a hlas Evana Pattersona mi hladí bránici.
don't leave expecting, don't stay expecting
don't live expecting, don't die excpecting too much, son
Desku No Trail and Other Unholy Paths produkoval Dean Hurley, dvorní hudební supervizor filmů Davida Lynche, co dodat. Nemá začátek ani konec, což koncert bohužel má, a mně je jasné, že je chci slyšet i ne “jen” jako spřátelený support kněžky dnešního večera Emmy Ruth Rundle.
“Tak to si snad du stoupnout na bar, takhle slyšíme hovno.” Zoufale přikyvuju a v hlavě se mi točí verše z Edoshovy desky Takový větry: “Bublám jak hydroxid sodný.Tak uhni, tu tuhneš a uhnij s tim postojem. Fakt miluju ty chvíle, když mě v tramvaji prcaj batohem…” Vsouvám se na vyvýšený plácek u zvukaře a, ejhle, zázrak. Tak dobrý zvuk jsem dlouho nezažila a lituju ty, co mají Emmu blízko, ale po koncertě na sítích řeší “zkaženej koncert” a to, že ji vůbec neslyšeli. Blbý. Za mně malý prostor na takovou návštěvnost, o které se ale předem vědělo. Nechávám se obalit hlasem, který mi ve svém výrazu a emočním rozsahu připomene velikánky typu Patti Smith či PJ Harvey. Táhněte mi s Marissou Nadler a Chelsea Wolfe. Emma je svou hudbou, je jí prostoupená, žije z ní a pro ni. Možná ten silný zážitek vyvěrá z toho, že celá minulá velmi osobní a intimní deska Marked for Death reflektuje složité období zpěvaččina života plného vnitřního nesouladu, sebedestrukce a potřeby mít neustále co na práci, aby vás temné myšlenky nezničily. Společně se vždycky trpí líp, to víme všichni. A katarzi tohoto typu si nechám líbit s potěšením.
fotogalerie z koncertu tady
Během šedesáti minut zazní téměř celá nová deska On Dark Horses, ale dostane se i na perly z minulosti. Spříznění zoufalstvím, mumlám si spokojeně ve frontě na merch a celou cestu domů obsedantně dumám nad tím, jestli ta neoholená potetovaná holeň na obalu Marked for Death opravdu patří Emmě Ruth Rundle, a jak to souvisí s adenomyózou, benigním onemocněním dělohy, kterou zpěvačka a řada žen po třicítce trpí.
Emma Ruth Rundle (us) + Jaye Jayle (us)
19. 10. 2018 Klub 007 Strahov, Praha
foto © Mária Karľaková
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.