Články / Reporty

Sto roků v šachtě žil: inspirace od obratníku Raka

Sto roků v šachtě žil: inspirace od obratníku Raka

Martin Řezníček | Články / Reporty | 22.07.2018

Poslední den na Colours svádí ke snaze vyždímat z končící akce maximum, ochutnat co nejvíce z barev, které známe nebo naopak chceme – i pomocí náhody – poznat. Letošek jsem se snažil o druhou možnost. A to jak s inspirativními osobnostmi v Meltingpotu: architekt Adam Gebrian (společensky odpovědná architektura), ekonom a intelektuální vůdce John Perkins společně s teoretickým fyzikem a filozofem Amitem Goswanim (revoluce vědomí) či novinářka, ředitelka BBC World News Liz Corbin (důvěra v média vs. fake news). A pak také ve společnosti výrazných hudebníků jiných než euro-amerických kultur.

Dobet Gnahoré měla za zády kapelu, která pro její hlas vytvářela hypnotický podklad na pomezí chillu, rocku inspirovaného jazzem a orámovaného afropopem. Zpěv byl mixem mnoha jazyků, z nichž většina rozeznala jen francouzštinu a angličtinu. Univerzálním jazykem promlouvala skvělá kytarová sóla, avšak nejdominantnější – a také univerzální – byla řeč těla Gnahoré. Souhra rytmu a svalů v nevídané kombinaci kondora i lvice strhával ještě více než hrdelní výkřiky, které se nesly daleko za hranice areálu.

fotografie z posledního festivalového dne tady

Odpovědí na Gnahoré byla další držitelka Grammy: Oumou Sangaré. Odpověď méně hypnotická, ale více roztančená a blíže popu. Ani zpěv se neztrácel v tolika zákrutách, navíc plnil základní cíl: rozdávat radost a štěstí. Závažnost v textech je přitom zpěvačce vlastní, vždyť i na novém albu Mogoya (Lidé dneška) komentuje společenská témata dotýkající se její malijské domoviny: sebevraždy mladých, emigraci, dezinformace a další. Sama je dokonce spolupracovnicí OSN a dlouholetou bojovnicí proti předsudkům všeho druhu. Koncert vygradoval ve chvíli, kdy zpěvačka a vokalistka začaly tančit vířivé tance, při nichž paže létaly velkými ladnými oblouky kolem rotujících těl. To probudilo i hráče na loutnu kamalengoni, který předváděl jakýsi shuffle s bláznivou frekvencí střídání nohou. Velké finále pak přišlo se sborově zpívaným „Oumou Sangaré, Oumou Sangaré, Oumou Sangaré“, kdy už byla strusková plocha před stagí jedním velkým tanečním parketem.

fotografie z posledního festivalového dne i tu

V posledním exotickém koncertu letošních Colours zazářil indický slide kytarista Debashish Bhattacharya, hrající na dvaadvacestistrunnou chaturangi. První část koncertu patřila především jeho dceři, zpěvačce Anandi Bhattacharya. Jímavý hlas se proplétal složitými stupnicemi tajemných melodií, v nichž se realita mísí s fikcí a čas si dělá, co uzná za vhodné. V druhé části již dominoval sám mistr, produkující zprvu roztříštěné melodie plné vibrujících slidů, které postupně gradovaly do exhibice indického el mariachiho. Velmi působivé byly i výměny s hráčem na tabla, který dokázal perfektně napodobit jeho hru, a to nejen rytmicky, ale do jisté míry i tonálně. Neskutečně hbité prsty patřily Bhattacharyovu strýci Subhasisu Bhattacharyovi.

Svody africké a asijské hudby jsou lákavé a Colours of Ostrava dávají možnost jich poznat dost a dost.

Info

Colours od Ostrava 2018
18. – 21. 7. 2017, Dolní Vítkovice, Ostrava

foto © Honza Petřík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace