ScreamJay | Články / Reporty | 24.11.2016
Ferrari v mlze, nesmělý projev krize středního věku, plíživá kocovina z Gnod a hipsterská limča na baru. Vystřízlivění u jazzu jako forma terapie? Ten večer dobrovolně padám do neznáma, jak je mým dobrým zvykem, se sklopenou hlavou. Rezervovaná improvizace předskakující čtveřice Oker, stále ještě vyčkávám. V šachu mě drží především specifická atmosféra radlické sportovny, která, jak se později ukáže, sehraje zásadní roli. Proč je tu vlastně ta zatracená propast? Možná zbytečně ztrácím čas hledáním zásadního motivu. Celé mi to připomíná fiktivní soundtrack syrové kriminálky Denise Villeneuva, kde muzika prakticky nekoresponduje s dějem a přesto s ním nějak podivně souzní. Rozladěná harmonie, které chybí dobře naladěná Björk. Lidé jsou nadšení, mě však zůstává pouze tázavé ticho ukotvené mezi špičkami bot. Bude líp.
Nikdy nevěř kravaťákovi v okopaných křuskách a lásce, která uhýbá očima. I když jsem v sále možná jediný, kdo dosud nepoznal Supersilent, spoléhám na intuici a důvěrná doporučení. Předpojatá realita čeká na sen, ve kterém by konečně prozřela. Nálada kolem se rychle mění, abstraktní předehru střídá dronující noir. Vábení jelenů, hmatatelné vibrace? Ståle Storløkken a Helge Sten v dialogu, který vizuálně připomíná dva jazzmany, co zaníceně hrají stolní fotbálek, i když už jim dávno nepadají míčky. Breakbeat, beat, drum'n'bass údery tyčí do vodovodní trubky, bezprostřední hluková intenzita a přímotop, který mi pozvolna připaluje pleš. Naproti tomu, ty prchavé, vlídné a hloubavé pasáže servírují vypočítavě, jako smířlivé ostrůvky v kontrolované bouři. Jednou tě minou, podruhé nepustí. Ohlušující finále pak pouze podtrhuje fakt, že Supersilent hrají přesně ten typ muziky, na kterou jste i uprostřed davu docela sami. Je jedno, jestli procházela bázlivě kolem, nebo rvala na cáry, svou neosobní autenticitou vyvolala velmi osobní prožitek. Možná na samé hraně perverzní nostalgie.
Alternativa 2016:
Oker (nor) + Supersilent (nor)
10. 11. 2016, Radlická - kulturní sportovna, Praha
foto © su
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.