Články / Reporty

Stopy končí v bažině Or

Stopy končí v bažině Or

rionka | Články / Reporty | 22.06.2013

Hoši z Jindřichova Hradce se nevykecávají. Ačkoliv pod pódiem mají už od samého začátku zvědavou skupinku, která se pohupuje do rytmu, mezi skladbami se omezí jen na občasné nesmělé „děkuji“ a pak se vrátí k decentnímu vazbení. Za mikrofonem stojí Veronika, do reflektorů zahleděná brunetka v kalhotách a tričku, skoro stydlivá, melancholická, na míle vzdálená standardním kýčovitým představám o frontmankách nafintěných holčičích kapel. Tady nejde o žádné sukničky a botičky, jen o hlas.

Post-sludge-rocková formace Nod Nod, složená z členů Five Seconds to Leave, Kall a Veena, nestaví svou popularitu na faktu, že mikrofon drží éterická bytost s očima jako rozžhavené špendlíky. Ve chvíli, kdy se do vás zabodnou jen jejich stíny, se napjatě zaposloucháte do zasněného hlasu, občas lehounce připomínajícího lkaní Beth Gibbons nebo snad i Florence Welch. Ale pak po obou stranách rozjitřeného sluchového ústrojí zazní drásavé kvílení strun. K lehkosti se neodmyslitelně pojí agrese, temná zablácená spodní strana mezilidského čehosi, co prostě patří do Bora. Lituji jen horšího nazvučení zpěvačky. A taky toho, že některé tracky postupem času nezrychlily, že v nich po dlouhém napínání nedošlo ke katarzi a konečně i k explozi nahromaděné energie. A že Veronika víc nekřičela. Protože tyhle pasáže byly vynikající.

Pokud říkám, že Nod Nod jsou dobří, musím doplnit, že Or jsou boží. Očití svědkové měli pravdu: neuvěřitelný dym! Punk, stoner, noise, řev, ohromné nasazení, které neustává. Už po první skladbě je mi vedro, na začátku druhé mi z nohavic odkapává pot. Kluci z kapely jsou na tom úplně stejně, kytaristovi plihne účes a z polonahého bubeníka to stříká až do první řady. Půlka Bora skáče. Konstrukce skladby se komplikuje a láme, bordel zrychluje, pokyvovat do rytmu je stále složitější. Někteří fanoušci freneticky boxují pěstmi do vzduchu, jiní vyskakují na pódium ke kapele. Zhruba polovinu přední řady tvoří dívky, které přede mnou mávají svými vlasy. Hraje to zatraceně hlasitě. Což nám samozřejmě nezabrání v tom, abychom stáli hned vepředu pod pódiem, užaslí, zaujatí, marně lapající po dechu, zatímco zpěvák vříská. Sežer svý zuby!

Tam, kde by měli Nod Nod něžnější, pomalejší pauzu, Or na okamžik předhazují kousek poezie, snad aby zmátli: nejprve jemnou vybrnkávanou texturou, pak několika napínavými takty, jimiž se stále hlasitěji prolíná intenzivní pískot pokřivené kytary. Basák kutá kdesi ve vibrujících hlubinách strun, stopy končí v bažině, víří černý bahno, čtyři černý stěny! Čtyři černý stěny! Cítím, jak se podlaha pod nohama chvěje, ten pocit se stupňuje a rychle vrůstá až do páteře a do mozku, který nakonec během dlouho očekávaného breaku imploduje. Chlapci nás varovali, že tohle bude poslední song, jistě, ale přesto teď stojíme s vytřeštěnýma očima, ohluchlí si otíráme zpocená čela a dožadujeme se přídavku. Nohy se přestávají klepat až u stolku s vinyly; postávající zahraniční fanoušek se mě hned dotazuje, zda náhodou nejsem merch girl (ne!) a zda souhlasím s tím, že to bylo fakt awesome (jo!). Long story short: dokonalý večer. Fakt se těším na novou desku Or. A půjdu se na ně podívat zas, i kdybych tam měla propotit a zahodit poslední kalhoty.

Info

Or + Nod Nod
16. 6. 2013, Boro, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace