Vadim Petrov | Články / Reporty | 19.01.2020
Bifidus Aktif zahřívá dav, já se ale prozatím chladím Skinny Bitch. Mohl by pouštět větší pekla, říkám si, Bifidus se ale své role ujímá zodpovědně, nehraje si na hvězdu a předvádí solidní warm-up set. Trochu opomíjená dj disciplína, jejímž záměrem je vyhnout se očekávatelným hitovkám, vybírat spíše méně hrané tracky, a přitom rozproudit krev v žilách. Headliner pak přebírá klub připravený, ale nevyskákaný, a může rovnou rozjet parádu. Díky, Bifide.
Sub Focus nastoupí, potřese Bifidovi rukou a vypálí Rock It v double dropu s Take You Higher od Wilkinsona. Žádné experimentování, žádné rovné beaty, Sub Focus hned zkraje hraje, co se od něj žádá, synergické double dropy padají jeden za druhým téměř bez ustání. Taneční d’n’b začátku minulé dekády – mimochodem, eponymní album zraje jak víno – na chvilku prořízne nový Solar System, jinak se ale držíme spíš v historii.
Devadesátiminutový set vybízí k pauze uprostřed, během které si prohlédnu publikum. Změnilo se, nebo jsem se změnil já? Stárnu, když nemám trpělivost se skoulovaným týpkem, co mu sloužím jako pevný bod vesmíru a boxovací pytel v jednom? „Já že nic nedělám?!“ Na tenhle bar jsme neměli chodit. Vousáč barmanku nejdřív hrotí a když ho pošle do prdele, tak ji začne balit. Naštěstí se ho ujmou o trochu méně nafrčení kamarádi a my si můžeme užít pivka. „Do jednorázovejch kelímků už točej snad jen v Lucerně, ne?“ Nevím, obsah odpovídá formě. Cestou nahoru jsme svědky proměny – stánek s Roxy merchem padl za oběť kabátům a je z něj provizorní šatna. „Balíme to nahoře mezi hrdličkama,“ u stolků se jen cvrliká, bylinky už asi nejsou v módě, kdo chce něco silnějšího, vystojí si frontu na kabinku.
Od desky Torus (2013) Sub Focus produkci moc nedal s jedním, dvěma singly za rok, teď se ale může radovat. Dimension před pár lety začal měnit tvář mainstreamového d’n’b a výsledkem je méně ukňouraných vokálů, zato více synťáků a rozverných breakbeatů. Styl, který Sub Focuse před lety proslavil, je opět trendy a on se chopil příležitosti a úspěšně vydává jak s Dimensionem, tak Wilkinsonem. Výsledkem je věkově diverzní publikum, mladá krev v crop topech, stará krev v crop topech, vepředu se vlní a vzadu mačkají, některé věci se nemění.
V druhé půlce Sub Focus reprezentuje současný zvuk Ram Records a občas z rukávu vytáhne eso v podobě deepové nebo neuro klasiky, která do jinak odlehčeného setu dopadne s pořádnou rázovou vlnou. Přesto se nedokážu zbavit pocitu, že Roxy nedopřává plnou pozornost – hraje dobře, ale mohl by hrát skvěle. I tak jde o kvalitní a inspirativní set, léta za mixem se nezapřou.
Světla zhasnou a dvojka Volume Plus a Halbax přináší do Roxy trochu Žižkova. Po hvězdě set střídavé kvality, nevím, co tam dělaj, a vypadá to, že oni občas taky ne, ale když už se chytnou, jedou mordy. Obecenstvo se redukuje na půlku a já se konečně cítím přirozeně. Ne, ještě jsem nezestárl, ani dramové akce se nemění, jen jsem si odvykl chodit na mainstream.
Doufám, že vystoupení v Praze předchází nové desce. Scéna je na ni připravena a Sub Focus ukazuje, že na to pořád má jako producent, i jako dj.
Sub Focus (uk)
17. 1. 2020 Roxy, Praha
foto © Roxy
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.