Barka Fabiánová | Články / Reporty | 11.09.2013
Příznivci alternativní hudební scény vědí, že konec léta je dobré strávit v severních Čechách. První zářijový víkend se na hradě Grabštejně, v malé obci Chotyně u Hrádku nad Nisou koná festival Worldfest. Organizátory je liberecká agentura ŠTĚK, která festival nazývá nejmenším světový festivalem na světě. Letos proběhl už pojedenácté a kromě známých i méně známých kapel z tuzemska i ciziny nabídl i několik divadel, promítání animovaných filmů a workshopy pro malé i velké návštěvníky.
Do Hrádku nad Nisou v pátek večer připlul dvojstěžník Divadla Mimotaurus, z něhož se vylodili Charónovi blázni, aby odehráli představení na náměstí. Na hradě Grabštejně otevíral první festivalový den Vladimír Merta. Písničkář a multiinstrumentalista, který sám sebe označil jako skoro dokonalého trubadúra, oplýval suchým humorem a sarkasmem.
Až umřu, chci, aby se o mne postarali Funebráci z Wariot Ideal. Jejich eskapáda s rakví, smutečním pochodem s hudebním doprovodem a několika zastávkami totiž vůbec nebyla pochmurná. Rakev postupně proměnili v boxerský ring pro zápas šílených veverek, kulečníkový stůl a nakonec v barový pult. Alkohol jen z rukou funebráka… Rajtaraj jsou na Grabštejně známé firmy. Jejich kolotoč balkánských, skandinávských a západoevropských písní spolehlivě rozežene trudomyslnost a dodá potřebnou dávku energie. Performance Veroniky Švábové zajímavě propojila pohyb se zvuky vyluzované pomocí různých krabiček a destiček. Po jejím představení nebyl čas na rozjímání, na hlavním pódiu za pár minut začínali francouzští Sergant Pépére.
Početná parta v kostýmech předvedla divadelně-hudební kabaret, roztančila diváky, uspořádala přímo na pódiu soutěž o nejlepšího tanečníka. A na konec skončila mezi publikem. K pátečnímu večeru pořádná párty patří a kdo nebyl po francouzské smršti utancován, mohl pokračovat až do ranních hodin na zahradě s The Sebučedos a dalšími vytrvalci.
Sobotní program začínal pohádkou divadla Toymachine v pravé poledne. První hudební rozjímání obstaralo česko-bretonské duo Deliou a melodie z různých koutů světa hrané na harfu a housle v historickém Mázhausu byly silným zážitkem.
Spojení akordeonu a bicích zní možná trochu zvláštně, ale nuda to rozhodně nebyla. Běloruský akordeonista Roman Zabelov a bubeník Jan Šikl mají spoustu hudebních nápadů, své nástroje dokonale ovládají a jejich minimalistické hudební příběhy mají hlavu i patu, pro mě objev letošního Grabštejna. Milanosz v balkónovém sále pěli a capella ukrajinské, ruské a běloruské písně. Znělo jim to dobře. Po nich na hlavním nádvoří navodila atmosféru francouzského Montmartru kapela Voila Zdenky Trvalcové. Šansony v jejím podání si moje srdce nezískaly, ale grabštejnské publikum potleskem nešetřilo a o nadšení z koncertů svědčila i řada zájemců o CD.
Činna a Jana Vébrová se rovná deprese na druhou. Temná poezie Činny a pronikavý hlas Jany Vébrové se zarývaly hluboko pod kůži a působily mrazení. Tramtram a Der Šenster Gob hrají v podobném duchu a jejich hudební společnost v zahradě byla vždy milým zpestřením, když si chtěl člověk odpočinout od davu na nádvoří. Bretonské melodie a námořnické písně kapely Bran se těší vzrůstající oblibě, na Grabštejně už také hráli (i když v jiné sestavě) a publikum je tady zná. Skvělé výkony jednotlivců i celé kapely byly zaslouženě odměněny aplausem.
All Star Refjúdží band je početná multikulturní parta, která svou temperamentní taneční směsí a energií nakazila diváky nutkáním dát se do tance. Jedna tuba nestačí, čtyři tuby to je Síla. Tubový kvartet spolu s Trabandem byl vtipný a publikum si zpívalo spolu s nimi, Traband je na Grabštejně taky jako doma. Ahmed má hlad, česká balkánská stálice a taneční rej pod pódiem, oficiální část druhého festivalového dne končila, ta neoficiální probíhala až do časných ranních hodin v zahradě.
V neděli už jen tradičně pohádka, pak didgeridoo Ondřeje Smeykala na nádvoří. Fotografům a neposedným dětem vstup nepovolen… Jdu na pivo a těším se na HuSo. Maskoti Grabštejna, HUdební SOcky, tedy dvojice Hubáček a Soldán, triumfálně vjeli na zahradu a předvedli svůj monstrózní kabaret. To nejlepší nakonec.
Grabštejnský festival jsem navštívila už počtvrté a musím říct, že patří k festivalům sice malým rozměrem, ale velkým posláním. Doufejme, že si přátelského ducha a takřka rodinnou atmosféru zachová i do dalších let.
Worldfest Grabštejn 2013
6. – 8. 9. 2013, hrad Grabštejn, Hrádek nad Nisou
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.