blueskin | Články / Reporty | 29.03.2023
Středně velký sál Paláce Akropolis zeje ještě krátce před osmou prázdnotou. Těch pár lidí, kteří posedávají na připravených židlích, dokáže stěží zaplašit pocit zmaru, který s sebou kulturní podnikání často nese a který se nevyhýbá ani zavedeným akcím typu multimediálního festivalu Spectaculare. Společné vystoupení ikony francouzské elektronické hudby Chloé a multiinstrumentalistky bulharského původu Vassileny Serafimovy je očekávané coby jeden z vrcholů jubilejního desátého ročníku přehlídky, jejímž duchovním otcem je Josef Sedloň. V tuto chvíli se však zdá, že to bude večírek pro maximálně pár (desítek) zasvěcených.
O zahájení se stará dvojice Michal Rataj a Oskar Török, která zabírá prostor před pódiem. Jde o vystoupení, které kombinuje předpřipravené prvky a čirou improvizaci - celé se nese na vlně seversky chladného ambientu, který má místy blíže k elektroakustické hudbě. Törökova trumpeta místy upomene na tvorbu Nilse Pettera Molværa, v rytmičtějších částech setu vytane na mysli dávné spojení DJe Krushe s Tošinorim Kondem. Největším limitem se ukazuje být délka jednotlivých skladeb, která neumožňuje rozvinutí potenciálu spojení obou osobností. Ty tak zůstávají uzavřeny ve svých hudebních světech, které jsou vůči sobě prostupné jen velmi omezeně.
Jinak je tomu v případě hlavních hvězd večera. Chloé Thévenin a Vassilena Serafimova se poprvé potkaly v roce 2017 při práci na projektu aktualizace tvorby Stevea Reicha. Právě tehdy se zrodil jejich unikátní společný jazyk, v němž se mísí rozdílné hudební tradice a spíš než technická virtuozita v něm hraje prim intuitivní vyciťování toho druhého. Podobný přístup lze sledovat i v živém provedení skladeb z dva roky staré desky Sequenza. Serafimova na své části pódia doslova tančí mezi několika stanovišti, která jsou kromě ústřední marimby osazena několika bateriemi perkusí, je tu i zvonkohra či hang. Mezi její vrcholné kousky patří simultánní hra na marimbu a činel osekané bicí soupravy.
Oproti své hráčské partnerce působí Chloé mnohem soustředěněji, nicméně i v jejím prostoru vymezeném hradbami elektronických nástrojů panuje lehkost. Kromě hraní na syntezátor a ovládání předpřipravených částí skladeb spočívá role Francouzky ve smyčkování živě vzniklých frází a jejich následném vrstvení. Je mozkem, který v řadě dvojic na elektronické scéně funguje v protikladu k živelnějšímu elementu. Spojení Serafimovy s Chloé je však hierarchické maximálně na plakátech, na pódiu jsou si rovnocenné.
V souvislosti s audiovizuálním charakterem festivalu Spectaculare je třeba vyzdvihnout povedenou vizuální stránku koncertu, která zahrnuje světelný design Ondřeje Byloka a minimalistické projekce VJe Aeldryna. Stejně jako hudba ústředního dua, představuje i tvorba člena kolektivu Lunchmeat a někdejšího spolupracovníka Lenky Dusilové spojení analogových a digitálních aspektů. Z uměleckého hlediska si pražské vystoupení francouzsko-bulharské dvojice lepší zarámování snad ani přát nemohlo. Ve vzduchu tak zůstává viset jediná otázka: kde bylo sakra více lidí?
Spectaculare: Chloé (fr) & Vassilena Serafimova (bg) + Michal Rataj a Oskar Török
27. 3. 2023 Palác Akropolis, Praha
foto © Libor Galia
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.