Články / Reporty

Ambientní architekti (na Spectaculare)

Ambientní architekti (na Spectaculare)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 17.04.2023

Pro koncert dvou tvůrců ambientní hudby zvolili organizátoři Spectaculare osvědčené unikátní místo – CAMP. Na závěreční hudební večer festivalu pozvali dva německé producenty. Uwe Zahna alias Arovaneho a Mathiase Grassowa. Ti v multifunkčním sále vytvořili kontemplativní zvukovou paletu v kontrastu s deštivou jarní melancholickou oblohou nad Prahou.

Sál byl nasvícený tlumenou modrou. Arovane začal hodinový set se subtilním hmatovým oscilátorem a generovanými ruchy. Pracoval s minimalistickým setupem, zahrnujícím syntetizér, dotykový groovebox a semi-modularní rozhraní, vše doplněné o efektový pedál granulární syntézy. Tvořil nenápadně efemérní, přelévající se neuchopitelný prostor zvukových krajin, hřejivých nostalgických textur plynoucích nad časem, jaké známe z ikonických alb Atol Scrap nebo Tides, ze starší kolekce skladeb z přelomu nultých let.

Set bez špičkových IDM smyček byl místy unášivý, vyvolávající pocit izolace i radosti, tlumenĕ gradující, v němž nebyly patrné ostré hrany moderního zvukového designu, ale plížívá a citlivĕ rozvíjená instrospekce tvůrce.

Mathias Grassow na úvod pozval k mezihvĕzdnému cestování. Jeho setup se skládál ze dvou větších klávesových syntetizérů. Začal rozvíjet nekonečné, repetitivní elipsy, lety dlouhotonálními harmoniemi bez stimulující progrese. Jako postupné budování vrstev zvuku ve stoupající spirále k jejímu středu – Zdroji. Tam, kde se ambient protíná s architekturou a myslí, vzájemně expanduje. Přesto posluchač mohl nabýt pocitu, že Grassow má uši zamčené v minulém století, sonicky i technologicky, a to díky zvuku reflektujícímu ideje východních učení, tíhnoucímu k dronálnímu minimalismu, ale postrádajícímu epickou vizi současných skladatelů. Zvuku testujícímu trpělivost posluchačů až na konec univerza, k prvotnímu tónu. K Původní vibraci imaginace.

Zvuk v CAMPu byl výborně kalibrovaný, neohlušoval basy ani výškami jako klubové systémy. O vizuál se v živém VJ setu postaral tvůrce z Lunchmeatu Jan Hladil, jehož mnohavrstevnaté projekce vynikly na velkoformátovém plátně. Synergicky obohatil hudební rozměr a svými vizuálními kreacemi přidal další rozměry obraznosti, stejně jako rodící se skulptury neuronů zpomalené v čase nebo organické, mikrokosmické dekonstrukce štĕpící holografické fragmenty myšlenek na pozadí černého plátna digitálního prostoru mysli. Festival Spectaculare zanechal přemýšlivé diváky v němém úžasu, s věčnými otázkami na skutečnost, vesmír a naše místo v něm.

Info

Spectaculare: Mathias Grassow (de) + Arovane (de)
14. 4. 2023 20:00 CAMP, Praha
web

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace