Články / Reporty

Temnota v mezích zákona (Carla dal Forno, Kedr Livanskiy)

Temnota v mezích zákona (Carla dal Forno, Kedr Livanskiy)

Jan Starý | Články / Reporty | 24.11.2017

Berlín, elektronika, temnota. Dokonce prý ta nejtemnější: Blackest Ever Black. Carla dal Forno by se sotva mohla pohybovat ve více cool prostředí. Z Melbourne se přestěhovala do německé metropole i za zmíněným labelem, který se tam přesunul pro změnu z Londýna. Velká média ji pravidelně chválí. A přitom na pódiu působila introvertně, elegantní dáma s úspornými pohyby, které jen zcela výjimečně přecházely do sjetého pokyvování nad dubovou basou.

Dub je klíčem k její hudbě, ať už sólové nebo v projektech Tarcar a F Ingers. Dal Forno se v mnoha ohledech přesně trefuje do trendů – obliba pochmurných (postpunkových, synthpopových) písniček a písničkářek se od začátků Zola Jesus nebo Chelsea Wolfe hodně zvedla – díky vlivu dubového houpání je ale rozpoznatelná. Nevyniká hlasem ani skladatelskými schopnostmi, ovšem i v písňovém formátu umí vytvořit mikrosvěty, které pohlcují.

Naživo ještě víc vyvstalo, jak moc staví na líném groovu a atmosféře, bohužel i díky jejich absenci. Zvuk v MeetFactory skladby až příliš konkretizoval, při kultivované hlasitosti a basech šlo o příjemný, nikoli hypnotický poslech. Apatie éterického hlasu a basových i elektronických linek bez výraznější zvukové mlhy místo opiátového vytržení sklouzávala k monotónnosti. Až ve druhé části setu, který představoval i aktuální „neubautenovské“ EP The Garden, přišel na chvíli povědomý efekt rozprostření času a prostoru do pomalých rytmů.

Zařadit po statické Carle dal Forno našláplý ruský projekt Kedr Livanskiy byl poměrně zajímavý dramaturgický krok, a to z několika hledisek. Rusko se totiž dá brát jako pravý opak Berlína, ostrov skutečně lokální hudby odtržený od globálního vývoje. A tvorba této hudebnice – melancholický/taneční synthpop – je dal Forno žánrově blízká, ale ideově dost vzdálená. Však ji okamžitě vítal pokřik mnohem divočejší než projevy meditujících fans Australanky. Stejně tak byl extrovertnější projev Rusky a celkový výraz setu – příjemná párty. Ruský vokál připomněl prastaré hity, jinak ale stereotyp o ruské hudbě úplně neplatil a namísto bizarní guilty pleasure dostala Praha především zábavný, konzistentní set.

Dvě ženy, dva odlišné pohledy na vkusnou, potemnělou elektroniku v rámci jednoho hudebního světa. Do tohoto kontextu sladkobolný pop Jense Lekmana zkrátka nezapadal. Carla dal Forno a Kedr Livanskiy se sice pořád pohybují dost blízko písňové formě a dokáží přijít s chytlavými nápady, ale ve finále staví na zvuku, na vtažením rytmem a melodickými plochami, u Lekmana jde spíš o písničkářství, kde jsou zásadní texty. A zatímco Lekman si žádá emoce, ženy dávkují apatii paradoxně nebo logicky spojenou s hédonismem. Dramaturgové se tu pokusili spojit dva světy, já bohužel patřím jen do jednoho. Ale ty dvě pražské premiéry byly příjemné. Takhle by ten popík šel.

Info

Radio Wave Stimul Festival:
Jens Lekman (se) + Carla dal Forno (au) + Kedr Livanskiy (ru)
21. 11. 2017 MeetFactory, Praha

foto © Jiří Šeda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace