Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 27.05.2023
Dvacátý pátý květen roku 2023 postavil nejednoho hudebního fanouška před nelehkou volbu. V nabitý den totiž hráli nejen Boris v Brně, ale také Bohren & der Club of Gore v Bratislavě a Swans v Žilině. Kdo navštívil třetí jmenované, tomu se dostalo nezapomenutelného hlukového rituálu v atmosférou kypící Nové synagoze, a to díky pořádajícímu kolektivu Hviezdne noci.
Experimentující „dítě“ americké no wave vlny Swans se v rámci momentálně probíhajícího evropského turné nachází v jakémsi rozkročení. Jednou nohou stojí ve svém předešlém albu leaving meaning. (2019), s nímž se pojící koncerty zhatil covid, a druhou nakračuje vstříc albu The Beggar (2023), se kterým bude svět objíždět na podzim. Zaznívají tedy skladby z obou desek a dochází k přetavování jedné etapy ve druhou. Role předskokana se navíc ujal Norman Westberg, jenž byl ve Swans mnoho let kytaristou. Jeho sólová show se nesla v duchu subtilní, ambientní a lehce psychedelické improvizace na elektrickou kytaru.
V naprostém kontrastu pak byla jen stěží uvěřitelná hlasitost Swans, kterou nelze nezmínit, jednalo se totiž o klíčový prvek celého vystoupení. Legendy, jimiž je tato kapela obestřena, nelžou – Swans vztyčují monument nebývale intenzivního zvuku, jímž převyšují leckterý noiseový projekt. Přímo před podiem to byla zkušenost vyloženě fyzická, basovými frekvencemi mi celé tělo vibrovalo a oblečení se třepotalo v poryvech hluku.
Zkraje Michael Gira pokojně vybrnkával repetitivní a zádumčivý motiv na elektroakustickou kytaru, k čemuž se postupně jeden po druhém přidávali další členové. S každým z nich se hlasitost zvyšovala a její strop se při společném hřmění šestice muzikantů nacházel daleko výš než střecha synagogy. A to nejednou. Basová kytara hromově duněla, dva lap steely nekompromisně ječely a cyklické melodie kytary a kláves jdoucí ruku v ruce se skálopevnou přesností bicích uvrhovaly přítomné bezmála do transu.
fotogalerie z koncertu tady
Celý obřad se odehrával pod taktovkou Michaela Giry, nesmlouvavého dirigenta. Gesty rukou korigoval začátky i konce pasáží jednotlivých skladeb, ukazoval, kdy se má který nástroj přidat, ale také káral, když byl s některým ze svých kolegů nespokojen. Přísným „Go away!“ též jasně naznačil odchod posluchači, který si kousek koncertu nahrával na telefon. Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času, a přiměla ho k bezuzdným tanečním kreacím a zaříkávání publika pohyby rukou.
Jakkoli byl koncert nelehkou zkušeností, přesto, nebo právě proto, měl očistný účinek, který nemůže poslech z desky nikdy nahradit. Kdo tam nebyl, nemusí smutnit, na podzim se Swans objeví v Praze. A zážitek to bude nepochybně intenzivní.
Swans (us) + Norman Westberg (us)
25. 5. 2023 Nová synagoga, Žilina
foto © Jan Svora
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.