Články / Recenze

Strženi vírem (Swans)

Strženi vírem (Swans)

Kryštof Kočtář | Články / Recenze | 23.06.2023

Nejnovější studiové album The Beggar amerických Swans dělí od vydání toho předchozího necelé čtyři roky, přesto se zdá, jako by to bylo daleko více. Jednak proto, že ty roky byly nebývale vytěžující (covid, válka na Ukrajině…), ale taky je to nejspíš dáno motivy stáří, smrti a jakýmsi loučícím se podtextem nahrávky. „When Michael is gone, some other will come,“ zpívá Michael Gira, hlavní tvář kapely, rozhodným hlasem. Jeho vokál nás provází po celou desku a jako průvodce dokáže smířlivě uchlácholit i vyděsit. Vše má plně pod kontrolou a zve nás do svého nitra. To je všepohlcujícím vírem, v němž je snadné se ztratit.

V úvodní The Parasite jako by nám našeptával přímo do ucha, místy chraplavě a sípavě, jindy silně a zvučně, provázený vybrnkáváním na akustickou kytaru, která svou strohostí vyvolává pocit vyprázdnění, osamělosti. „Come to me, feed one me,“ zaznívá zlověstně. Vše se pak překlene k příkřejším dlouhým tónům, éterickému vanutí. Obdobně znepokojivě působil i singl Paradise Is Mine. Připomíná zvuky z dáli doléhajícího nočního rituálu, jakéhosi zaříkávání, a přesně takový má účinek: znejistí a vyvolá husí kůži, pod níž se otázky „Am I ready to die?“ a „Is there really a mind?“ přímo zarývají. Dojem onoho stahování do víru pak obstojně budí titulní The Beggar – cyklíme se v repetitivní mystické melodii pro kytaru –, ale až hmatatelně jej zpřítomní předposlední, nejexperimentálnější skladba The Beggar Lover (Three). Stopáží přesahuje čtyřicet minut a formou připomíná zvukovou koláž. Pod hladinou se táhnou spodní proudy, jež dokáží strhnout a občas něco vyplaví na povrch. Z ponorné změti droneového hučení stoupají útržky dětmi pronášených říkanek, hřmící tympán, ale též samply skladeb z předchozího alba.

The Beggar se ovšem neutápí v temných vlnách. Ačkoli skladba Michael Is Done může textově vystrašit, její oslavné vyústění povznáší. Ozývá se bití kostelních zvonů, které rozhodně není depresivní – skoro se nabízí říci, že Michaelovi neodzvonilo. Hymnické a triumfální zvony zaznívají i v dalších písních, mnohdy doprovázeny chorálem. Stejně tak přijde řada i na uvolňující cinkot zvonků, ukolébat svedou i jemné tóny lap steelu, do nichž Gira povzbudivě zpívá: „Freedom from fear!“ Nejopojnější je pak bezesporu skladba Ebbing, která vynáší k hladině. Objevují se i rychlejší a krapet přímočařejší skladby jako postpunková Los Angeles: City of Death. Závěrečná a v tempu taktéž rychlá The Memorious stojí na pevných pilířích rázné basové linky, její cyklická melodie vysvobozuje.


Ačkoli se v Girovi odehrávají různé vnitřní boje, opět se mu zdařilo přetavit je v arteterapeutické a posluchačsky fascinující album. To se mění náladami i tóny, stahuje nás do bezvýchodných hloubek i pozvedá k výškám, a navzdory tematizaci smrti a zániku nepůsobí jako rozloučení. Byť si tak Gira možná připadá, The Beggar dokazuje, že „Michael is NOT done“.

Obsáhlejší recenzi nového alba Swans najdete v letním dvojčísle Full Moonu, které vyjde 3. července.

Info

Swans - The Beggar (Young Gods, 2023)
Bandcamp

foto © su

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace