Články / Reporty

The Ex-táze dechy zpevněná i nabouraná

The Ex-táze dechy zpevněná i nabouraná

Akana | Články / Reporty | 24.05.2015

Holandští alt-punkeři The Ex jsou zasloužilým souborem (letos slaví 36 let na scéně), ale vůbec se podle toho nechovají. Letmý pohled na jejich základní diskografii, v níž za posledních deset let přibyla jediná položka, by sice k myšlenkám na seniorskou setrvačnost mohl svádět, ale aktivita kapely se už dávno neměří počtem řadových alb. Osou její nepolevující tvůrčí lačnosti jsou všemožné spolupráce, a to v poslední době především ty kulturně „přeshraniční“. Právě v nich se exponuje jejich mladistvý zápal, zvídavost a chuť k vzájemně obohacujícím experimentům. Vedle fascinujících vystoupení i nahrávek s převážně etiopskými umělci (Getatchew Mekuria, Fendika, Zerfu Demissie) si The Ex od roku 2010 hýčkají také jednu méně exotickou, ale stejně vzrušující inkarnaci pod jménem The Ex & Brass Unbound. Pro její účel se obklopili mezinárodní čtveřicí dechařů, která jejich skladbám, ať už z vlastní dílny, nebo africkou hudbou inspirovaným, dodává další rozměr.

V současnosti tuto sestavu, s níž před dvěma lety nahráli CD Enormous Door, oživují už jen nárazově a do Akropole ji přivezli v poněkud skromnější podobě. Z původního kvarteta jsme viděli pouze Kena Wandermarka (většinou hrál na baryton saxofon), kterého doplnil jeho americký krajan, trumpetista Nate Wooley. Nic to ovšem neubralo na celkové masivnosti rytmických a sonických vln, kterou šestice muzikantů na pódiu vytvářela. The Ex bývají většinou řazeni mezi alternativní spolky s punkovými kořeny a jazzově-improvizačními sklony. Jejich hudba je ale všechno, jen ne intelektuálně zapouzdřená. Přes všechnu rafinovanost má v sobě ohromnou energii, živočišnost a nejednou vyloženě taneční potenciál (ten večer třeba Maybe I Was the Pilot z alba Catch My Shoe, o etiopské Aha Begena vůbec nemluvě).

Souhra tří kytar (absenci basy už několik let nahrazují využitím barytonových kytar) a bicích není strojově přesná, sympatická punková neotesanost zůstala The Ex vlastní i po letech. Ale celé to vrstvení motivů, riffů a rytmických vzorců, změny intenzity a temp, repetitivnost i náhlé zlomy a až k hranicím vytržení gradované pasáže, to všechno nakonec působí jako nerozbitné, všedrtící soukolí. Když už bychom si museli vypomáhat příměry, hudba kapely evokuje poměrně složitými strukturami a zároveň energickým tahem Už jsme doma v nejlepší formě (ale opravdu spíš celkovým pocitem než stylovou podobností), zálibou v hlukových clonách a gradacích zase Sonic Youth. To jsou ale jen mlhou zastřené záchytné body pro dosud neznalé, The Ex jsou skrz naskrz originál.

Zpěvák a kytarista Arnold de Boer je v kapele teprve od roku 2009, a přestože nahradit po třiceti letech zakládajícího člena G.W. Soka nebylo jen tak, dnes je její přirozenou součástí. Spojuje v sobě soustředěnou skromnost i neokázalé, ale uhrančivé frontmanství, působí dojmem hyperaktivního neposedy i člověka s jasnou vizí. Sympaťák každým coulem. U mikrofonu ho dvakrát vystřídala šarmantní bubenice Katherina Bornefeld, jednou zpoza bicích, podruhé na čele pódia, kdy i jen s pomocí ručních perkusí dokázala spolu s kapelou navodit hutnou, velvetovsky hypnotickou atmosféru.

Alespoň na pohled největší živel je jediný původní člen, robustní Terrie Hessels. Už jen jeho náruživé pohybové kreace s levoruční kytarou proklatě nízko, v pytlovitých kalhotách a neforemných křuskách vířily mohutné energetické vlny. Rozvášněný fanoušek, který pronikl na pódium a začal kolem něj křepčit, ještě znásobil extatické zanícení, takže se Hessels dokonce pokoušel zabránit ochrance v jeho eliminaci. Naopak nejméně nápadný byl Andy Moor, i on se ale občas nechal strhnout silou hudby k extatickým soubojům s Hesselsem. Statičnost obou dechařů nijak nesouvisela se zběsilými zvukovými ataky, kterými zpevňovali i nabourávali už tak proměnlivě bující konstrukci The Ex. Jejich přítomnost umožnila i dvě improvizační freejazzová intermezza, v nichž se potýkali nejprve Wandenmark s Hesselsem, podruhé Wooley s Moorem a Katharinou Bronefeld. I tyhle kakofonické přestřelky nenuceně vpluly do celkového konceptu.

Sál Paláce Akropolis nebyl zdaleka přeplněný, ale ti, kteří dorazili, poskytli hudebníkům takovou odezvu, o níž říct, že byla bouřlivá, by znamenalo lichotit přírodním živlům. Vřava pod pódiem si dokonce vynutila ještě druhý, neplánovaný přídavek v podobě zmíněné Aha Begena. A ačkoliv celkový objem energie vyměněné mezi kapelou a publikem během vystoupení byl impozantní, ještě bych další půlhodinu snesl. Takovéhle koncerty dobíjejí na dlouhé dny dopředu.

Info

The Ex + Brass Unbound
21. 5. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace