Články / Reporty

The Ex a Respect patří k sobě

The Ex a Respect patří k sobě

Anna Mašátová | Články / Reporty | 27.05.2015

Respect festival je za dveřmi, jeho příznivci si ale letos mohou letos díky koncertním předkrmům hojně zavzpomínat na ročníky minulé. Ostatně vystoupení The Ex s etiopským saxofonistou Getatchewem Mekuriou patří nepochybně mezi festivalová nej, stejně jako personálně propojený projekt ZEA zpěváka Arnolda de Boera, který dorazí do Prahy v pondělí.

Od svého založení roku 1979 se The Ex vyvinuli z anarcho-punku do tavícího kotle rozdílných hudebních stylů: punku, rocku a etnické hudby. Připočtěte nekompromisní kytary, intenzivní dávku často ironických textů i epileptické tanečky a dostanete alespoň rámcovou představu, co je to za bandu. Za šestatřicet let trvání sehráli kolem dvou tisícovek koncertů po celé Evropě, severní Americe i ve své milované Africe, vydali několik desítek alb a EP. Svébytná kapela si hlavu s trendy neláme ani v nejmenším. Zalíbení v africké hudbě je vedlo až k založení Terp Records, jedinečného labelu vydávajícího africké umělce, které bychom jinak v Evropě asi neměli možnost nikdy objevit - třeba skupinu Fendika nebo cirkus Debre Berhan.

To samozřejmě ovlivňuje i skladbu publika, na The Ex potkáte pravověrné punkáče i batikované nadšence. Když konečně čtveřice, posílená o saxofonistu Kena Vandermarka a trumpetistu Nata Wooleyho, vyšla v Praze na pódium, v sálu to zavrnělo blahem dřív, než se ozval první tón.

Pro uši bezesporu pastva, ráznost a nespoutanost baví, každý z nich má vlastní, až mírně autistické taneční pohyby, klátí se do rytmu i mimo. Zpěv je z největší části na „benjamínkovi“ Arnoldu de Boerovi, s kterým měli The Ex velešťastnou ruku. Chlapecké nadšení ho neopouští ani na minutu, při pohledu na něj si chtě nechtě vzpomenete na Hurvínka. Kytaristé Terrie Hessels a Andy Moor sekundují po stranách, záda jim kryje bubenice Katherina Bornefeld, která během večera dvakrát vystřídá de Boera, třeba v relativně novém kousku Top of My Lungs. That´s Not a Virus, Four Billion Tulip Bulbs, dechy někdy zní jak stádo zdivočelých chobotnatců, hlava se vám točí a nejste v tom sami. Ochranka sleduje juchajícího fanouška na pódiu, ale zakročí až po chvíli, pogující nadšenec z míry nikoho nevyvádí. The Ex končí po desíti skladbách s Theme from Konono No. 2, ale nespokojenost je značná, do policejní hodiny kupa času, potlesk přinutí Holanďany přidávat. Jenže i kdyby se zdrželi další hodinu, asi by to nestačilo, celonoční hudební trip by byl to pravé.

A možná je příště zasadit do odlišnějšího prostředí, než je vypulírovaná Akropole. Psychedelie Crossu versus nizozemský post-punk by rozhodně stála za úvahu.

Info

The Ex & Brass Unbound (nl)
21. 5. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto (c) Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace