Veronika Mrázková | Články / Rozhovory | 05.09.2017
To právě jim patřila otvíračka na hlavní scéně, a přitom zapadali do konceptu OFF Festivalu zdaleka nejméně. Vděčný rádiový retro-rock’n’roll a dream pop oscilující na hraně padesátých a šedesátých let taky dostal na pódiu jen půlhodiny, ale tu kapela zvládla mistrně využít. A hned na to navazoval náš rozhovor, kde mi zásadně odpovídali všichni najednou. The Fruitcakes.
Jaké to je dostat koncert do třiceti minut?
Kuba Zwolan: Uteče to strašně rychle, a tak taky rychle hraješ. A jasně, je to divné. Playlist musíš poskládat tak, aby zaznělo všechno, co je pro kapelu charakteristické, a program nutně zkomprimuješ.
Tomek Ziętek: A to jsme těsně před koncertem vyškrtli další dva songy, na které jsme se těšili. Říkali jsme si, že by bylo dobré promluvit na publikum, taky sem tam praskne struna… Nakonec jsme se vešli jen tak tak.
Luki Tymański: Ale taky se to dá brát tak, že jsme absolvovali dlouhé přípravy, dlouhou cestu sem, dlouhou zkoušku a pak bleskurychlé vystoupení, což je stejné jako s pečením. Celý den se můžeš piplat s nějakým chystáním a těstem a pak ho prostě za pár minut sníš.
Který z vašich koncertů považujete za památný?
Luki: Všechny!
(Celá kapela se směje.)
Przemek Bartos: Ano, Luki po každém vystoupení tvrdí, že zrovna tohle bylo to nejlepší vůbec.
(Pořád se celá kapela směje.)
Luki: Pokud na nás nikdo nebučí, je to božské!
Nenašla jsem jasnou informaci o tom, jak dlouho spolu hrajete.
Przemek: Těžko říct, asi milionkrát jsme změnili složení. Název a nějaký nápad vznikl už v roce 2011 nebo ještě dřív. Možná v paleolitu. A jo, začínali jsme s covery, protože to byla ta nejlepší škola v oboru skladby. David Bowie, Joy Divison, Beach Boys, The Beatles - právě to nás posunulo.
No a stejně jako vy se teď spousta lidí s nostalgií vrací k hudbě minulých dekád a je z toho taková malá retrománie, nezdá se vám?
Przemek: Ale my se nesnažíme zavděčit nějakému trendu. Co děláme, děláme proto, že nás to extrémně baví, na škatulky nehrajeme.
Luki: Dá se to taky interpretovat tak, že tím jdeme spíše vpřed, než vzad.
Tomek: Jasně, taky jsme si všimli posedlosti vintage zvukem. Ale když jsme o tom přemýšleli, přišlo nám, že je to normální reakce na naši dobu. Technologie tak pokročila, že všechno je digitální, datifikované, měřitelné a taky příliš dokonalé. Vyrostli jsme na špinavém zvuku, šumech a poškrábaných deskách a teď nám všichni cpou jen HD.
Kuba: Na jednom hudebním fóru vyhlásili anketu, kde se ptali, co lidem v současné muzice chybí. A víš, co tam psali nejčastěji? Chyby.
Tomek: Ale pokud se oprostíš od perfekcionismu a vrátíš se k přirozenému procesu nahrávání, nedokonalosti jsou přesně tím, co může tvou muziku odlišovat. Uvěřitelnost a opravdovost je to, co jí vrátí atmosféru. Proto se dojímáme nad starými nahrávkami.
Takže bojujete za chyby.
Przemek: Náš producent Maciek Cieślak říkal přesně to, o čem se tu teď bavíme. Pokud všechno dokonale zapadalo a fungovala tam chemie, často se mu to poslouchalo mnohem lépe než stopa dokonale zvukově a rytmicky provedená. Protože s každým dalším pokusem jsme se soustředili na přesnost a provedení a mizelo kouzlo společné radosti. Na našem albu se proto nakonec objevuje první „take“, o retuše nestojíme.
O co stojíte nejvíc?
Tomek: Proces vydání desky se příšerně protáhl, takže teď chceme konečně pořádně hrát.
Przemek: Já už bych se možná i vrátil do studia. Protože než jsme vydali předchozí desku, už jsme stihli napsat hromadu nového materiálu.
Tomek: A taky samozřejmě chceme hrát za hranicemi, pokud se ptáš na tohle. Protože deska The Fruitcakes 2 vyšla díky labelu PIAS v patnácti evropských zemích a třeba na podzim hrajeme v Budapešti. To by mohl být dobrý začátek.
Kuba: Taky bychom mohli zahrát v Praze, ne?
Mohli. Nebo v Ostravě, to máte jen hodinu a půl autem.
A jo, tak to jedeme!
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…