Články / Reporty

The Killing Season (Mark Lanegan v Praze)

The Killing Season (Mark Lanegan v Praze)

Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 23.02.2015

Kdo by to byl řekl, že se někdejší mladistvý delikvent, kterému lékaři předpovídali, že se vinou zhýralého životního stylu nedožije ani třicet let, vypracuje v jednoho z nejrespektovanějších zpěváků na současné alternativní scéně? Mark Lanegan během své bohaté kariéry zanechal výraznou stopu na přibližně padesáti studiových nahrávkách, ať už se jednalo o desky domovské formace Screaming Trees, sólové projekty nebo kolaborace s mnoha známými hudebníky. Po strop zaplněný klub byl pouze zaslouženou odměnou za všechnu vynaloženou dřinu, ale začneme pěkně od začátku.

Pateční termín konání tradičně garantoval brzký začátek akce – „vyhlášené“ osmdesátkové diskotéky zkrátka neberou žádné ohledy, dveře Lucerna Music Baru se tak otevřely již úderem šesté. V momentu, kdy spustila první předkapela The Faye Dunaways, se prostor pod pódiem teprve zvolna zaplňoval, ale relativně neznámá dvojice hudebníků se nezáviděníhodné pozice zhostila s velkou pokorou. Monotónní kombinaci zefektované kytary a minimalistické elektroniky oživovaly temné projekce jak vystřižené z příběhu o Frankensteinovi. Další host večera, anglický multiinstrumentalista Duke Garwood, si vychutnával o poznání vřelejší reakce publika, byť na společné skladby z desky Black Pudding nepřišla řada.

Samotný Mark Lanegan se na pódium přišoural rozvážným krokem krátce po osmé, aby pouze v doprovodu kytaristy odstartoval vystoupení blokem komornějších skladeb When Your Number Isn't Up, Judgement Time a Low. Charakteristický chraplavý baryton na sebe okamžitě upoutal veškerou pozornost, aniž by se Lanegan za celou dobu výrazněji pohnul u mikrofonu - monstrózní show a podobné berličky hledejte jinde. Pro představu: mrazení v zádech důvěrně známé ze studiových nahrávek vynásobte milionem a teprve se začínáte přibližovat intenzitě koncertu. Kontrast s krátkými promluvami směrem k publiku nemohl být větší, hlavní hvězdě večera najednou dělalo problém srozumitelně vyslovit jediné slovo.

Klidnější poloha koncertu však dlouho nevydržela, záhy se objevili zbylí členové doprovodné kapely a spustili valivou rockovou vypalovačku The Gravedigger's Song. Majestátní hlas čněl nad ostatními nástroji, překvapivě kvalitní zvuk naštěstí umožňoval náležitě vychutnávat i instrumentální výkony spoluhráčů. Nakopnuté tempo večera odmítalo zvolnit, byť burácivé kytary postupně infikovala archaická taneční elektronika novinky Phantom Radio. Kromě sólového materiálu Lanegan neopomenul ani další projekty, namátkou spolupráci s pokrevním bratrem Gregem Dullim nebo plodnou kolaboraci se Soulsavers.

Mark Lanegan na své další pražské zastávce splnil veškerá očekávání a navrch tradiční bluesové kořeny okořenil závanem elektronické hudby jak vystřižené od krautrockových průkopníků. S přibývajícími roky zraje jako dobré víno…

Info

Mark Lanegan Band (usa)
20. 2. 2015, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace