Články / Reporty

Tisíc implodujících Sluncí (Kensington)

Tisíc implodujících Sluncí (Kensington)

Martin Řezníček | Články / Reporty | 20.02.2017

Nizozemské Kensington objevili pro tuzemské publikum v roce 2014 Rock for People, rok nato přišla koncertní žeň – zimní a podzimní Rock Café a k tomu vystoupení na Fingers Up. Chvála se na čtveřici indie rockerů jen valila. Rok 2016 byl koncertně o dost chudší, neboť se kapela věnovala hlavně přípravám čtvrté studiovky Control. Ta logicky dostala v beznadějně vyprodaném Lucerna Music Baru nejvíce prostoru.

Kapela zvolila pompézní úvod: basový sample a postupná gradace s příchodem jednotlivých muzikantů, jako bychom byli na stadionovém koncertu Muse. Kdo má naposlouchané aktuální album, brzo poznal, že jde o rozšířené intro temně laděné Regret. Navazující Do I Ever a Riddles, už o poznání hitovější, ukázaly obvyklejší polohu kapely: duše povznášející kytarové melodie s hymnickými refrény, ve kterých vynikne silný, charakteristicky nakřáplý hlas frontmana Eloie Youssefa, někdy k nerozeznání od Caleba Followilla z Kings of Leon. Skladby často podtrhuje sborový vokál, který se v Lucerně ozýval nejen z pódia, ale i z publika, což celý zážitek ještě umocňovalo.

Ve chvílích, kdy hrozilo, že by stejnorodé skladby publikum ukolébaly, kapela přepnula na jinou vlnu, ať už do ticha s procítěnou klavírní baladou Sorry nebo k roztančenosti se zpěvnou War. Kompaktní zvuk co chvíli hrozil, že se při nabasovanějších kilech promění v hustý knedlík, který publikum ohluší a zpěv zapadne v mase nástrojů. Zvukař ale potřebu silného zvuku a srozumitelného zpěvu perfektně vybalancoval, což se nejvíc projevilo v rozsekávkách jako All for Nothing, Little Light nebo závěrečné St. Helena.

Frontman působil hlavně v první půli koncertu chladně a neosobně, jako komunikativnější se projevoval kytarista Casper Starreveld. Síla Kensington je však jinde: posluchače strhávají především bezchybnou hrou a energií uloženou v epických písních, které jsou zároveň plné emocí. Instrumentální stránka v člověku vyvolává pocit, že se před ním otevírá vesmír, hvězdná mlhovina plná zanikajících hvězd, zatímco mu nohy volně visí nad nesmírnou tlamou temnoty. Plazma se shlukuje do nadrozměrných elipsoidů a mozek se rozpíná vlivem překysličení. Na pevnou zem nás od implodujících Sluncí vracejí pouze texty vyprávějící prožité i vysněné životní příběhy. Větší, než lze za jeden večer pojmout.

Info

Kensington (nl) + Peter Pan Complex
18. 2. 2017, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Čestmír Jíra, iREPORT

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace