Články / Reporty

Touhy a kouzla, Placebo

Touhy a kouzla, Placebo

Zdeněk Němec | Články / Reporty | 28.06.2017

Kudy? Hlavní bránou a potom rovnou až dozadu. Venku výheň a vevnitř taky. Brněnské vystoupení kapely Placebo připadá na pavilon G1 v areálu výstaviště a organizátoři navíc musí “bojovat” se zatemněním nestandardního koncertního prostoru. Boj s větrnými mlýny ztěžuje fakt, že pár hodin před startem promotér posunuje časomíru a koncert začíná o půl hodiny dřív. Stage “zalitá sluncem” je při indoor akci hodně zvláštním elementem. Venku světlo a vevnitř taky.

Puberťák už nejsem nějakej ten pátek, ale občas se tak chovám. Kdo ne, že? Blbosti, zážitky, písničky a filmy formující osobnost v tomhle divokém období jsou většinou zásadní a postupem času na sebe nabalují další důležitý materiál. Hrdinové, idoly i padouši. Jedním takovým neodolatelným grázlem byl v roce 1999 Ryan Phillippe coby Sebastian Valmont ve snímku Velmi nebezpečné známosti. Romantické drama “pochybných” kvalit se stalo kultem pro velké množství mileniálů a nemalou zásluhu na tom měl taky hitový soundtrack, na kterém se sešli například The Verve, Blur, Skunk Anansie, Fatboy Slim nebo Faithless. Celé kolekci dominovala vynikající skladba Every You Every Me od Placebo, která otevírá film i soundtrack. Dokážete si představit průřez kariérou Placebo při oslavách dvaceti let od vydání debutové desky bez hitu no. 1? Ani na okamžik. Kapela na to pamatuje, a přesto, že píseň nehrají aktuálně živě, zní z pódia. Intro v podobě videoklipu z kasina, retrospektivní záběry s letopočty a nástup na scénu.

Velký stadionový zvuk Placebu nesluší. V některých momentech se úplně ztrácí důležité harmonie, melodická linka druhé nebo třetí kytary mizí v hutném a zbytečně přebasovaném souzvuku ústředních muzikantů, klávesy při svižné hitovce Song to Say Godbay zůstávají uvězněny na pódiu. Molkovi to naštěstí zpívá jedna báseň, takže díky dostatečně vytaženému vokálu nejde o nic tragického. Na druhou stranu jsou v setlistu skladby, které díky decentnějšímu pojetí vynikají propracovanými aranžemi a křehkou atmosférou. Následují gradující Twenty Years, Special Needs nebo Without You I'm Nothing při které kapela díky projekcím vzpomíná na Davida Bowieho. Po loňském úmrtí jejich hudebního vzoru má skladba nový rozměr, take the plan, spin it sideways/ without you, I'm nothing at all. Není duet, jako duet.

Do finále skáče dav po hlavě, zpívá The Bitter End. Dvakrát plánovaný přídavek a horká letní noc za okny. Slunce zapadá chvíli před koncem koncertu a publikum zažívá standardní koncertní atmosféru až během posledních minut. Divný scénář. Sedáme do auta a hurá do Atlasu na malinovku se zázvorem nebo extra hořký a voňavý pale-ale. Chutě v pití i muzice máme rozdílné, ale převažuje spokojená nálada. Touha vidět Placebo v malém klubu s vysněným zvukem zůstává, ale nenaplněná očekávání mají taky své kouzlo.

Info

Placebo (uk)
26.6.2017 BVV, Brno

foto © Miroslav Tkadlec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace