Jakub Šíma | Články / Seriály | 02.07.2020
Jean Dawson je dítě internetu. Není tak náhoda, že první jméno, které se mi při jeho poslechu vybavilo, bylo Brockhampton. Boyband, jehož členové se potkali na diskuzním fóru příznivců Kanye Westa a kteří, stejně jako Dawson, nezapadají do jasných žánrových škatulek. Právě nadžánrovost, nezařaditelnost a cit pro osobní a generační výpověď je to, co dělá z Dawsona jednoho z nejzajímavějších nastupujících hudebníků. Ostatně komentáře pod jeho písněmi na YouTube se předhánějí v tom, kdo úderněji vyjádří, že z třiadvacetiletého umělce bude jednou hvězda.
Jean Dawson vyrůstal v chudé rodině, která žila střídavě u jižní hranice Kalifornie a severní hranice Mexika. Jako student dlouhé roky přejížděl každý den přes čáru, aby se dostal do školy na americké straně. Jednalo se o formativní zkušenost pro studenta hispánského a afroamerického původu, který žije na obou stranách zároveň a je vystaven permanentním kontrolám.
Druhou a ještě podstatnější součástí dospívání byl internet. Mladý Dawson neměl peníze na nákup originálních nosičů a většinu času proseděl před počítačem, kde si na službách jako Napster nebo LimeWire stahoval množství hudby celého žánrového spektra, které do sebe nasával jako houba. Když mluví o důležitých albech, tak vedle sebe zmiňuje tak zásadně odlišná jména jako britskou shoegazeovou kapelu Thompson Twins a chopped and screwed rappera Mikea Jonese. V jednom rozhovoru mimo jiné mluví o tom, jak se ho kamarád, kterého vnímal jako mentora, po poslechu jeho prvního indierockového songu zeptal, proč se snaží znít jako parta bílých kluků. „There is no fucking white kid culture, black kid culture. That dividing line that people are trying to put up is super harmful and people don't understand that shit stops growth on every level.“ Ostatně jeho dosud jediné EP Bad Sports je přehlídkou písní vzdorujících kategoriím, které ale jen těžko dostanete z hlavy. K tomu připočtěte vizuální talent, který se promítá do jeho videoklipů, a nezbývá než se připojit k nadšeným fans.
Píseň Clear Bones shrnuje vše řečené a může tak sloužit jako ideální odrazový můstek do jeho tvorby. Jedná se o zasněnou baladu o smrti a konečnosti, v níž najdete jemné kytarové tóny stejně jako pasáž, kdy Dawson zní jako nekompromisní rapper Denzel Curry. V souboji mezi roztěkaností a eklektičností stojí přitom na druhé straně a vše do sebe zapadá s až nečekanou lehkostí. Je to píseň „pro děti“, jak sám říká, pro ty, kteří jsou díky internetu všude, a zároveň nikam nepatří. Děti bez pejorativního nádechu, pro které jsou žánry – stejně jako rasové rozdíly – přežitou hranicí.
Jean Dawson (us)
web umělce
redakce 04.11.2024
Nerada škatulkuju, nechávám se překvapit. Miluju chvíle, kdy hudba prochází každým koutkem mého bytí – v ten moment na žánru vůbec nezáleží, říká Nika a vybírá.
Michal Pařízek 01.11.2024
Día de muertos, Dušičky, Halloween, všechno jedno. Dneska vyšla nová deska The Cure. Zajímalo by mě, zda to bylo plánované, nebo to tak prostě dopadlo.
redakce 30.10.2024
Playlist vytvořený jedenácti hráči orchestru, to jsme tu ještě neměli. A páteční koncert bude taky výjimečný, zve Karel Ančerl.
redakce 24.10.2024
Co chystá a kde se inspiruje slovenská zpěvačka, skladatelka a producentka?
Michal Pařízek 18.10.2024
V osm večer na Radiu 1, dneska třeba s Joan As Police Woman, Ninou Kohout, Sonic Interventions, Błoto, Greentea Peng, Neraev nebo remixem Despechá od Nusar3000. Que dices?
redakce 16.10.2024
Tučný playlist na dlouhý podzimní večer nebo na pre-party před pražským koncertem.
redakce 13.10.2024
Playlist oblíbených skladeb hudební producentky z Uruguaye, která přijede zahrát na příští Šelest.
redakce 12.10.2024
Jazz je svoboda, empatie, rytmus, komunikace, lidské příběhy, láska k hudbě, říká Vilém Spilka. Ale nechystá se jen na jazz.
redakce 05.10.2024
Jeden z veteránů evropské festivalové scény letos slaví úctyhodné šedesáté narozeniny. Který že? Kam vyrazit za hudbou, edice jazzová.
redakce 02.10.2024
Mappa funguje jako zvuková kartografie a spekulativní cestopis, zaměřující se na vytváření nepředvídatelných zvukových situací.