Články / Reporty

Transgresivní Serrano (v DOXu) necouvne ani před spermatem a močí

Transgresivní Serrano (v DOXu) necouvne ani před spermatem a močí

Ivana Beranová | Články / Reporty | 18.07.2023

V pražském DOXu právě probíhá výstava úderných fotografií Andrese Serrana, které dokáží vydestilovat nevšední krásu i z tělních tekutin. Pod názvem Infamous Beauty nás čekají dvě patra výběru z jeho svérázné tvorby. V přízemí, pod názvem Beauty, najdeme fotografie z několika ucelených souborů (Tělesné tekutiny, Ponoření, Roboti ad.), které vznikaly od konce osmdesátých let až do současnosti. V mezipatře můžeme zhlédnout cyklus Infamous z roku 2019, který je věnován sociálním nerovnostem a rasové otázce. Tomuto tématu se autor věnuje dlouhodobě.

Serranovy fotografie zachycují drsné věci a drsné myšlenky. Autor dokáže z objektů svého zájmu, běžně nazíraných jako divné, těžko přijatelné anebo přímo odpudivé, vytvořit krásná díla, a to jejich zobrazením v patřičném kontextu. Transsexuála ani exkrementy najednou nevnímáme jako primitivní a nevábné nebo dokonce odporné, protože odlišné od normálu, ale jako součást existence. Člověk je souhra biologických, psychologických a mentálních funkcí, které se vzájemně podmiňují, a pokud se o ně dostatečně nezajímáme, promítne se to dříve nebo později do naší psychiky a následně uvažování.

Serranovo umění bývá označováno jako transgresivní, jako to, které narušuje, překračuje hranice, staví se proti společenským normám i dobové morálce. Těžko obhajitelnou se tak stává cenzura nahoty obecně, ať už jde o člověka s obojími primárními sexuálními znaky, protože takové věci se přece navenek neukazují, nebo masturbující jeptišky, protože ty, jsouce zaslíbeny Bohu, smí obcovat pouze s myšlenkou. A tohle všechno se na Serranových fotografiích objevuje. Autor jde proti tomu druhu falešné citlivosti a ohleduplnosti, který nám neumožňuje říct otevřeně svůj názor, brání nám ve vývoji a blokuje nás. Dokáže udělat i z moči a krve hluboce lidský koktejl, na mutace pohlavních znaků se dívá až jako na nové vývojové typy člověka, s novými možnostmi těla, sexuality i touhy. Cílem Serranova díla ovšem není šokovat. Poukazuje na skutečnosti, před kterými zavíráme oči, zbavuje nás iluzí o světě, ve kterém existují pouze dokonalí lidé bez potřeby močit, jen voňavé odéry a bezvadné společenské vystupování.

Samostatnou kapitolou jak v jeho díle, tak na této výstavě, je rasová otázka, segregace a nerovnoprávnost. Možná by se nám při pohledu na dobové krabice s vyobrazením sklizně kávy nebo na fotografie bavlníkových polí mohlo nostalgicky zdát, jaké to byly krásné časy. Serrano nám tuhle selanku rozboří prezentací záběrů na tehdejší osvěžovač vzduchu připomínající zavražděného Malcolma X nebo terčů v podobě hlav a postav Afroameričanů.

Infamous Beauty představuje hledání krásy tam, kde bychom ji nehledali, a dělá mu radost hledat ji neustále. Nechronologické uspořádání umožňuje jednotlivým exponátům vzájemnou komunikaci a okamžité porovnání, jak se zobrazované fenomény projevovaly dříve a jak dnes. Celá její koncepce jako by nás nabádala k dialogu o méně příjemných tématech vyloučení, odlišnosti a jiné krásy, snad až v Baudelairově duchu o hledání krásy v ošklivosti.

Další, obsáhlejší text o výstavě Andrese Serrana najdete v magazínu Full Moon #147-148.

Info

Andres Serrano: Infamous Beauty
kurátor Otto M. Urban
do 7. 1. 2024, DOX, Praha
web

foto © Lukáš Oujeský

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace