Články / Reporty

Transgresivní Serrano (v DOXu) necouvne ani před spermatem a močí

Transgresivní Serrano (v DOXu) necouvne ani před spermatem a močí

Ivana Beranová | Články / Reporty | 18.07.2023

V pražském DOXu právě probíhá výstava úderných fotografií Andrese Serrana, které dokáží vydestilovat nevšední krásu i z tělních tekutin. Pod názvem Infamous Beauty nás čekají dvě patra výběru z jeho svérázné tvorby. V přízemí, pod názvem Beauty, najdeme fotografie z několika ucelených souborů (Tělesné tekutiny, Ponoření, Roboti ad.), které vznikaly od konce osmdesátých let až do současnosti. V mezipatře můžeme zhlédnout cyklus Infamous z roku 2019, který je věnován sociálním nerovnostem a rasové otázce. Tomuto tématu se autor věnuje dlouhodobě.

Serranovy fotografie zachycují drsné věci a drsné myšlenky. Autor dokáže z objektů svého zájmu, běžně nazíraných jako divné, těžko přijatelné anebo přímo odpudivé, vytvořit krásná díla, a to jejich zobrazením v patřičném kontextu. Transsexuála ani exkrementy najednou nevnímáme jako primitivní a nevábné nebo dokonce odporné, protože odlišné od normálu, ale jako součást existence. Člověk je souhra biologických, psychologických a mentálních funkcí, které se vzájemně podmiňují, a pokud se o ně dostatečně nezajímáme, promítne se to dříve nebo později do naší psychiky a následně uvažování.

Serranovo umění bývá označováno jako transgresivní, jako to, které narušuje, překračuje hranice, staví se proti společenským normám i dobové morálce. Těžko obhajitelnou se tak stává cenzura nahoty obecně, ať už jde o člověka s obojími primárními sexuálními znaky, protože takové věci se přece navenek neukazují, nebo masturbující jeptišky, protože ty, jsouce zaslíbeny Bohu, smí obcovat pouze s myšlenkou. A tohle všechno se na Serranových fotografiích objevuje. Autor jde proti tomu druhu falešné citlivosti a ohleduplnosti, který nám neumožňuje říct otevřeně svůj názor, brání nám ve vývoji a blokuje nás. Dokáže udělat i z moči a krve hluboce lidský koktejl, na mutace pohlavních znaků se dívá až jako na nové vývojové typy člověka, s novými možnostmi těla, sexuality i touhy. Cílem Serranova díla ovšem není šokovat. Poukazuje na skutečnosti, před kterými zavíráme oči, zbavuje nás iluzí o světě, ve kterém existují pouze dokonalí lidé bez potřeby močit, jen voňavé odéry a bezvadné společenské vystupování.

Samostatnou kapitolou jak v jeho díle, tak na této výstavě, je rasová otázka, segregace a nerovnoprávnost. Možná by se nám při pohledu na dobové krabice s vyobrazením sklizně kávy nebo na fotografie bavlníkových polí mohlo nostalgicky zdát, jaké to byly krásné časy. Serrano nám tuhle selanku rozboří prezentací záběrů na tehdejší osvěžovač vzduchu připomínající zavražděného Malcolma X nebo terčů v podobě hlav a postav Afroameričanů.

Infamous Beauty představuje hledání krásy tam, kde bychom ji nehledali, a dělá mu radost hledat ji neustále. Nechronologické uspořádání umožňuje jednotlivým exponátům vzájemnou komunikaci a okamžité porovnání, jak se zobrazované fenomény projevovaly dříve a jak dnes. Celá její koncepce jako by nás nabádala k dialogu o méně příjemných tématech vyloučení, odlišnosti a jiné krásy, snad až v Baudelairově duchu o hledání krásy v ošklivosti.

Další, obsáhlejší text o výstavě Andrese Serrana najdete v magazínu Full Moon #147-148.

Info

Andres Serrano: Infamous Beauty
kurátor Otto M. Urban
do 7. 1. 2024, DOX, Praha
web

foto © Lukáš Oujeský

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace