Minka Dočkalová | Články / Reporty | 03.04.2022
Poslední březnový pátek hostila brněnská Melodka akci, která pro tento typ prostoru není obvyklá – do klubu zavítali příznivci výstředního a stali se součástí Freak Show, slibující relativně bohatý zahraniční i tuzemský program. Avizován byl minimálně dresscode „all black“, většina účastníků si ale s kostýmy vyhrála a šlo tak o bohatou přehlídku excentrických oděvů a doplňků, síťovanými punčochami počínaje, komplexnějšími latexovými modely konče. Organizaci měla na svědomí tvůrčí skupina obscurefreaks.cz, která něco podobného nepořádala poprvé a pravděpodobně ani naposledy.
Program byl sestaven s citem, postupně gradoval a elegantně se vyhnul pachuti nevkusu. Večerem provázela zkušená performerka Lucy BladeRain, sladěná do fialových barev odkazujících na vizuál akce. O půl deváté představil schopnost pracovat s provazy rigger George Rope s modelkou Alexinropes, kteří prostřednictvím shibari art performance vyladili publikum do lehce excitované nálady. Rigger s plynovou maskou na obličeji velmi hravě interagoval s modelkou a celé to působilo živě a spontánně. Navázala exhibice burlesky Dark Ophelie, která se nazývá upíří královnou, a ve svém projevu na vampirismus přímo odkazuje, když rituálně upíjí z poháru naplněného karmínově rudou tekutinou představující krev. Expresivní tanec, který vedl k částečnému obnažení modelky, vyvolal v publiku nadšený potlesk.
Členka týmu obscurefreaks.cz, riggerka Aoki Gahara, přistoupila ke kompozici svého čísla nekonformně. Už nástup na stage byl originální: dva muži nahoře bez, s masivní bambusovou tyčí položenou na ramenech, vynesli performerku na podium – držela se rukama a nohama a celá scéna působila rituálně. Aoki měla kolem těla rafinovaně navázané provazy, pomocí nichž pak rozehrála taneční shibari show. Vrcholem bylo její přivázání se na bambusovou tyč tak, že levitovala nad zemí, a zatímco se otáčela na závěsném bodu, předváděla publiku další choreografii. Celé to působilo uvolněně, mělo to až lehkost improvizace, ale současně bylo patrné, že riggerka ví, co dělá, a jednotlivé kroky jsou předem naplánované.
Posledním nehudebním bodem programu byl striptýz goth/fetish modelky LilitheAlice, která si na stage přivedla druhou ženu, se kterou v průběhu programu interagovala, sváděla ji a celé vystoupení tak minimálně zpočátku působilo ne jako explicitní obnažování, ale jako hra, která se odehrává v soukromí, doma, s určitou míry intimity a soukromí.
Po čtyřech výrazně vizuálních číslech následovala hudební část, kdy si přihlížející, dosud spíše v pasivní roli, mohli vybít nastřádané napětí a emoce prostřednictvím tance. Rakouská představitelka rap-ravové scény Jo Hysteria přinesla do sálu všem srozumitelné, nekomplikované rytmy a společně se svým DJem na vlně pulsujících beatů vyprovokovali publikum k živelné interakci. Ein, zwei, polizei, drei wier, grenadier, fünf, sechs alte hex´, sieben, acht, gute nacht! Dobrou noc však popřát nestačilo, neboť program sliboval ještě slovenského queer umělce, který si říká Slaytiiina, za doprovodu Emy Lacové a Mad Maxe. A kdo ani potom neměl dost, mohl se dosytit na afterparty s DJs.
Prostor Melodky nepatří mezi největší. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud tu hraje dobrá kapela, není k hnutí. Freak Show zaujala relativně velké publikum, což svědčí o dobrém promu i kvalitní organizaci. V sále bylo našlapáno, a jelikož, nepočítám-li DJ´s, byl program minimálně z poloviny spíše vertikální než horizontální (tanec i shibari se z části odehrávalo na zemi či pod podiem), bylo těžké vybojovat důstojné místo. Někteří z návštěvníků tak zůstali v barové části klubu nebo přihlíželi provozu dobře vybaveného BDSM koutku s profi dominami v zadním prostoru sálu. Chvílemi se zdálo, že v prvních řadách stojí více jedinců s objektivy než těch bez, a v křížové palbě bylo skoro nemožné pořídit snímek, na němž se nenachází jiný fotograf. Vědět to, nejspíš bych aparát nechala doma. Méně fotografů, vyšší podium a snad i větší prostor či omezení kapacity jsou faktory, které by příštímu ročníku jistě prospěly.
Na Freak Show navazoval o den později event s názvem Freak Night, který nabídl individuálnější program: organizátoři přichystali čtyři tematické workshopy, které se věnovaly akupresurním bodům, liquid latexu, spankingu i oblíbenému shibari. Součástí komornější události byla možnost zdravotní prohlídky (www.rozkosbezrizika.cz).
Freak Show Brno
25. 3. 2022 Melodka, Brno
foto © Minka Dočkalová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.