prof. Neutrino | Články / Reporty | 07.07.2020
Výstava zlínské výtvarnice Simony Blahutové odhaluje v podzemním přítmí pardubické Art Space NOV Gallery rozporuplné pocity malého dítěte, hrajícího si doma ve svém hájemství, v atomovém krytu pod kuchyňským stolem (kdo z nás to nezažil?). Vnímá věci, o nichž mluví dospělí, aniž by plně rozumělo jejich významu. Může to být výbuch atomové elektrárny v Černobylu či závody ve zbrojení v období studené války, události vytvářející iracionální strach a dokreslující tehdejší vypjatou atmosféru mocenské bipolarity boje Dobra (Východ) a Zla (Západ).
Průvodcem výstavy je figurka legendární multifunkční hračky - Igráčka, jež neodmyslitelně patřila k povinné výbavě socialistické mládeže v období nomenklaturní kultury husákovské normalizace v 80. letech minulého století a symbolizovala tak pracující třídu. V tomto případě jde o postavu zdravotní sestřičky, čímž se genderově narušuje převaha chlapeckých Igráčků.
Koncepční malba a koláže stylisticky odkazují k expresi tzv. zvrhlého umění (Entartete Kunst, termín užívaný nacistickým Nýmeckem pro většinu moderního umění) a street artu. Zvuková složka je pak sestavena ze soudobého propagandistického zpravodajsví a reklamních spotů (pan Vajíčko), které opakováním manipulativně naleptávaly podvědomí občanů, kde jsou uloženy mnohdy až dodnes. Ty jsou pak doplněny podkresem soudobých západních hitů od popových uskupení typu Modern Talking, které symbolizovaly nedostupnou svobodu, ale i dekadenci Západu pro Východní blok. Výstavu vystihuje text kurátorky výstavy Martiny Vítkové: „Malířka hledá schéma, proč se věci dějí tak, jak se dějí. Má historie nějaký předvídatelný vzorec, nebo postupuje náhodně? A hlavně: jak dění ovlivňují jednotlivci? Kdo je v tomto světě hrdina?“ To je přístup přesahující běžnou výtvarnou práci, často spoléhající na postmoderní hru intuice na úkor analýzy společenských problémů.
Simona Blahutová se dlouhodobě věnuje socio-politickým tématům a moderní historii, kde zkoumá dopady ideologie na myšlení a jednání lidí. Ve svých „válečných“ obrazových cyklech se dříve zabývala například Heydrichiádou (Upálím démona v kabrioletu), protifašistickým odbojem (Atentáty) nebo otázkou vyhlazovacích táborů (Gersteinovy zprávy). Nejde o vytváření nereálných světů odvislých od života nebo v malbě tolik omleté odkazy na dějiny umění, ale o pokus vizuálně interpretovat skutečné historické události rezonující v současnosti. To je cesta umění, které nechce být pouhým estetizujícím fetišem pro snoby či nesrozumitelným pozlátkem pro elitáře.
Simona Blahutová: V kuchyni pod stolem, v mém atomovém krytu
25. 6. – 19. 9. 2020
Art Space NOV Gallery, Pardubice
web galerie
web umělkyně
Paraleně probíhá výstava Simony Blahutové s názvem Tenkrát v Gottwaldově v galerii Optika ve Zlíně, a to do 18. září 2020.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.