Články / Reporty

V Planu B se hrálo k MDŽ (Kall, Leto a ostatní)

V Planu B se hrálo k MDŽ (Kall, Leto a ostatní)

Shaqualyck | Články / Reporty | 12.03.2014

Ostravský Plan B je útulná špeluňka a plakát sliboval pět zajímavých jmen. Příjezd po půl deváté se sice ukázal být naivně předčasným, ale s „Radkem“ na čepu a roztodivným osazenstvem na baru nešlo o nic, co by člověku mělo kazit náladu. Spěchat nebylo kam, lidi se trousili jen pozvolna. Vlezné odstupňoval pořadatel do tří dobrovolných kategorií a každou příslušnici něžného pohlaví navíc obdaroval listem papíru s nakreslenou květinou, prý k MDŽ. Milé.

Skoromístním Zapalmne (Frýdek-Místek) se na scénu moc nechtělo. Nedivím se, před poloprázdnou hospodou se hraje blbě a kapacitní možnosti skýtaly ještě před půl desátou značné rezervy. Temná, skoro až magická kytara se smyčcem (!) a spoustou krabiček, k tomu démonická básnířka s xylofonem upevněným na basách od lahváčů a navrch rozházená hromada papírů s texty. Soustředěnému projevu nescházela naléhavost, nasupená šamanka recitovala procítěně, chvílemi téměř křičela své „pornokomické“ šansony o „lobotomickém koitu“. Uštěpačný chlapík na baru se dožadoval něčeho veselého, zvukař se věnoval fotbálku a okolní opilecký halas vytvářel zvukům z pódia nepříjemně rušivou protiváhu. Ani Patti Smith nezačínala v CBGB idylicky.

„Tak my jsme Leto a jdeme na to.“ Na tuhle dvojici z Olomouce jsem byl obzvlášť zvědavý, naštěstí jim patálie s natankovanou naftou do benzínového motoru přivodila jen menší zpoždění. Bosse a sekretářku jsem si zamiloval a paralelní projekt Indoše a Palmy se nakonec vybarvil jako víc než jen pouhá kratochvilná bokovka, byť je na koncertech zpočátku provázela smůla. Od vydání splitka s l'homme approximatif (ano, Orel z Planet) udělala tahle svérázná dvojka naživo velký skok dopředu. Výrazně mocnější zvuk, sebejistý projev. Bezmála orchestrální kytarová ekvilibristika připomněla Radima Hladíka, klávesky se pustily do synťákově laděných vod, kterými ve svých filmech v 80. letech s oblibou křižoval sám John Carpenter. Konečně se pod pódium dostavila alespoň hrstka nadšenců, i když šlo převážně o členy dalších kapel. Nejvíc zapařil družný bezdomovec v modré péřovce.

Chvíli na to už se hlásilo o slovo duo táborských separatistů z Nod Nod, vystupující pod značkou Kall. Veroničin hlas, neuvěřitelně jasný a silný, obklopoval magický závoj Davidovy kytarové symfonie. Poblikávající pedalboard budil úctu a zvuk byl přímo úměrný počtu mašinek. I přes technické problémy a několikeré zapískání (muž za pultem skutečně neměl svůj den) byl výsledný dojem intenzivní a evokoval domácí ekvivalent slavných The Kills. Křepčícího bezdomovce doplnila na několik songů rozměrná snědá žena s cigaretou. Lehce bizarní figurky v sobě našly zalíbení a podmanily si parket, z druhého konce podniku se občas ozval spokojený štěkot.

Atmosférické zaklínače Kall vystřídali Odeur de Bejbiš. Partnerská dvojice tvořená něžnou Odeur de Violettes a bubeníkem z Murky Ajar si nejprve postavila na dece pod pódiem svou vlastní stage a ve složení kytara plus bicí, resp. kytara plus kytara představila skočný, punkrockový set říznutý postgrungeovou garáží. Bejbišovo páčo lítalo ze strany na stranu, Odeur vřískala od srdce a od plic, jen sem tam kmitla nevraživým pohledem. Tady se ale na nějakou tu notu nehledí. Lidí měli sice nejvíc, i tak byla návštěva na sobotu večer ostudná. Marius Konvoj příště, došla energie.

Info

Zapalmne + Leto + Kall + Odeur de Bejbiš + Marius Konvoj
8. 3. 2014, Plan B, Ostrava

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace