Popluh | Články / Reporty | 29.11.2015
Balthazar měli našlápnuto vždycky. Už debutovým albem Applause kromě v názvu zmíněného dosáhli i na ocenění belgická nahrávka roku 2010. A určitě to nebylo na první dobrou, jméno si začali budovat už předtím. Přes Rats (2012) dospěli se svou syntézou popu až k letošní Thin Walls, která znovu sbírá aplaus hudebního světa. Dle zaplněné MeetFactory, byť notně posilněné o slušnou část cizinců, se pětice Belgičanů těší oblibě i u nás. První místní koncert si střihli už v roce 2012 na strahovské Sedmičce, o rok později už si je jako předkapelu přivezli Editors, loni pak zabodovali jak na showcase festivalu Nouvelle Prague, tak při dalším sólovém koncertu. Na první pražskou zastávku si zavzpomínali i samotní Balthazar, když připomněli, že na ně přišlo asi dvacet lidí.
Tentokrát byli Balthazar v roli hvězdy večera, která si s sebou veze support v podobě (nejlépe) nadějné kapely. Volba padla na taktéž belgické a taktéž popové Lohaus. Ti předvedli synthpop z dávných časů, který nikdo neměl křísit. Skřehotání frontmana a přehulené basy, člověk pomalu hledal lékárničku a růžovou pilulku (proti) smrti. Jediné pozitivum představoval kytarista, který ale zůstal po hříchu často utopen mezi synťákovými vlnami. Méně basů a rádoby ženského frázování, více kytary a bylo by to někde jinde. Nedá se předpokládat, že by se sem Lohaus za pár let vrátili v podobné pozici jako nyní Balthazar, ale člověk míní a vrtkavý hudební průmysl a fanouškovská přízeň mění.
Pak už na pódiu začali řádit Balthazar. Z desky možná sice zní jejich pop až zasněně a možná i trošku nevýrazně, naživo se z toho ale stává živelná indierocková show. Velké nasazení v kombinaci s hudební precizností tvoří ten nejlepší možný základ pro hudbu, která naprosto přirozeně atakuje skvělou pompéznost britpopu. Made in Belgium. Vše táhnou fantasticky sladěné vícehlasy a nakopnuté přeefektované housle. Když mi známá básnila, jak jí po loňském vystoupení v areálu smíchovského festivalu museli pomalu seškrabávat, nechápal jsem. Po živé konfrontaci už mi to dochází. Když jedete pop a jedete ho živě a živě ho jedete lépe, než zní z alba – máte to v podstatě v kapse. Když jste navíc k tomu rozskákaná parta sympaťáků, je to sichr. Za pár dní se do Prahy vrátí Editors. Uvidíme, jak si v domnělé konfrontaci se svojí bývalou předkapelou povedou ikony žánru.
Balthazar (be) + Lohaus (be)
26. 11. 2015 MeetFactory, Praha
foto © Elina Richter
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.