Barka Fabiánová | Články / Reporty | 07.08.2013
MeetFactory. Pondělní srpnový podvečer, skupinky fanoušků posedávají před klubem, klábosí a popíjejí pivo. Kolem jezdí líně vlaky a tramvaje.
I když byl začátek koncertu avizovaný na osmou, začíná až po deváté. V sále pár nadšenců, několik fotografů a ještě stále se dá dýchat. Dvě postavy na pódiu vybalují nástroje a našijou do nás ostrou dávku punku ze svého posledního alba Generale Dome. Mhouříme oči do přesvětlené mlhy, která vypaluje sítnice. Arone a Aron, ona a on. Mňoukavý hlas koketuje s kytarou a publikum se pomalu probouzí. Kapela se snaží o komunikaci, zpěvačka se naučí „Ahoj“ a mezi písničkami si naučené slovo občas pinkne s někým z publika. Buke and Gase vydrží fanoušky žhavit necelou hodinu. Opakují, že je jim ctí dělat předkapelu právě Owenu Pallettovi. Pak se rozloučí a splynou s mlhou.
Proběhne rychlá přestavba pódia a během deseti minut se z mlhy a světel ozve lákavý zvuk houslí. Zvuk sílí, očima hledám orchestr, ale nacházím jen mladíka za klávesami, s houslemi pod bradou.
Kanadský houslista, písničkář a zpěvák v jedné osobě Owen Pallett se do Prahy vrací pravidelně. Jednou hrál v Kutné Hoře na festivalu Creepy Teepee, v Praze už je potřetí. Vznikla tady i jeho předposlední deska, kterou natočil spolu s českým symfoňákem. Tato spolupráce se zjevně osvědčila, protože si stejný orchestr přizval i na natáčení nejnovějšího alba In the Conflict, které by mělo vyjít na podzim. Zatímco na předchozím albu se čerstvý třicátník zaobíral duchovnem a Stvořitelem, na tom aktuálním se vyrovnává s osobními krizemi, depresemi a duševními problémy. Samoléčba hudbou se zdá být úspěšná, v MeetFactory působil vyrovnaně a mile. Ponořen do svého imaginária, ale s lehkým úsměvem na rtech.
I když je Owen Pallett zvyklý na one man show, na druhou skladbu, kterou je titulní In the Conflict, se k němu přidávají dva spoluhráči: bubeník Rob Gordon a kytarista Matt Smith, kteří skvěle doplňují Pallettovu mistrovskou hru na čtyři struny. Až na pár výjimek zůstanou na pódiu téměř celý koncert.
Owen Pallett hraje v ponožkách, a přestože toho moc nenamluví, publikum si získává skromným až ostýchavým vystupováním.
Starší věci z alba Heartland se mísí s těmi novými, ještě čerstvými. Když zazní valčíkově E is for Estranged v třídobém valčíkovém rytmu, dav ožívá. Ozývají se pochvalné výkřiky a aplaus. Dívka s modrými stíny a v modrých šatech tančí v modrém světle.
Aplaus následuje i po písních, které fanoušci znají z projektu Final Fantasy.
Dav pod pódiem houstne, čas běží a teplota stoupá. MeetFactory se mění v parní lázně, k čemuž dopomáhá i mlha na pódiu.
Kotel vře, krátce před půl dvanáctou se kapela loučí. Poslední skladba je symbolicky Lewis Takes Off His Shirt. Nevím, jestli ho někteří následovali. Polomrtvá dusnem se vytrácím do letní noci.
Owen Pallett (usa), supported by Buke & Gase (usa)
5. 8. 2013, MeetFactory, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.