Články / Reporty

Virtuální rozhovory s Blixou Bargeldem

Virtuální rozhovory s Blixou Bargeldem

Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 20.06.2016

Co mají fanoušci určitého druhu hudby společného? Je možné, že se u nich vyskytují nějaké shodné psychologické rysy? Co psychologie fanoušků Einstürzende Neubauten?

Klid. Třpytky saka na zdech. Maté a meditace, tabula rasa. Třásně na zdech Volksbühne se chvějí, atmosféra v sálu je určitým způsobem familiární. Mám pocit, jako bych všechny tyhle lidi už viděla a jako by všichni Bargelda znali osobně. Já vlastně taky, i když jsme se nikdy nepotkali, ani nebavili. Ohlížím se po lesklém sálu a přemýšlím nad délkou cesty od kovového šrotu v pylonu dálnice k flitrům, židličkám a hochkunstovému publiku plného pankáčů v sáčkách. Stačilo by jim, kdyby se tam Blixa jenom postavil a nic nedělal? Bylo by to v jeho případě považováno za inovativní a progresivní? Mám hlad, možná jsem si měla venku z full service občerstveníčka pro náročné publikum koupit k večeři obloženou housku. Fanoušci Neubauten jsou v očekávání. Neklid. Meditace.

Hudebníci přicházejí na pódium, smyčcové kvarteto, basklarinetista Gabriele Coen, Martina Bertoni s violoncellem, Teho Teardo, Blixa Bargeld. Začínají skladbou Nerissimo. V duchu se vracím k pražskému koncertu ze září 2013 a něco je jinak. Je to kapela. Bargeld tentokrát není bohem na vlastním pódiu, nečekanou přístupnost podtrhují občasné vtípky, prostor pro nástrojový dialog Martiny Bertoni a Teha Tearda a historky o fanoušcích z obskurních italských měst. Italština se vůbec stala Bargeldovým velkým hobby, jeho výslovnost v Mi Scusi se za ty tři roky hodně zlepšila. Za zvuku The Empty Boat s ním začínám vést virtuální dialog.

Jedna z věcí, které zůstávají, je radost z hluku. Tentokrát v podobě amplifikovaného violoncella a kytary. Kapela si jamuje a Bargeld kontroluje, jestli dělají dobrý noise, občas taky něčím přispěje. What If přichází v podobě silné vlny zvuku a Still Smiling krásně kontrastuje svým minimalismem a jemnými disonancemi, které při DHX 2 dosahují vrcholu. Kakofonie lahodná jako čokoláda s chilli.

Axolotl dosáhl přidáním basklarinetu a nového setu prapodivných zvuků nového levelu téměř hraničícím s comic relief. Hochkunstové publikum fanoušků Neubauten je pobavené. Po odprezentování backstory k Ich bin dabei, “utopische Stück” napsaného pro Bargeldovu ženu při příležitosti hnusného počasí letošní zimy, je obecenstvo strženo z oblaků filozofických metafor k nečekaně pozemským hodnotám. Bargeldův humanizmus se téměř dostává na úroveň běžné populace, to je ta chvíle pochybnosti nad jistotami v životě. Bargeld nás z ní vytrhává a jsme svědky nasrané gestikulace směrem ke zvukaři. Je to pořád on. Při představování kapely Tearda označí za ambasadora Vatikánu a sebe za papeže. Das stimmt.

Zbytek koncertu pak připomíná můj nedávný krásný sen, ve kterém jsem jedla buchty s povidly a vždy, když jsem si myslela, že už došly, tak se zjevovaly další a další. Set skládající z prakticky kompletního alba Nerissimo a velké části alba Still Smiling trvá nádhernou hodinu a padesát minut. Pro fajnšmekry je tady i 60s hitovka Soli Si Muore, oblíbená skladba Bargeldovy dcery, tentokrát zpívaná osobně pro ni. Na závěr je publikum mohutně defenestrováno.

A co teda? Jak dopadl virtuální rozhovor? Byly moje otázky zodpovězeny? Možná. Psychologické rysy? Potřeba posunu a vývoje a zároveň udržení vlastních hodnot. Možná si tentokrát Blixa Bargeld neladil koncertní sál k třpytkám na saku. Vybral si ten, odkud má blízko domů. Ale ono se to vlastně ani nevylučuje.

Info

Teho Teardo & Blixa Bargeld
6.6.2016 Volksbühne, Berlin

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace