Články / Reporty

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová | Články / Reporty | 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky svým způsobem mimo čas, mezi časy a světy. Propojuje tradiční taneční hudbu různých arabských zemí se současnou postklubovou hudbou a s footworkem. To jsem nevymyslela usazená v křesílku vzadu v Přítomnosti, s deskou jsem od jejího vydání strávila spoustu času, poslouchala ji dokola a dokola a hodně o ní přemýšlela.

Věděla jsem, že ji potřebuju slyšet naživo. Částečně i kvůli tomu, že jsem si na Bandcampu přečetla rozhovor, ve kterém producentka vysvětluje svou fascinaci tradiční taneční hudbou – nezajímá se o folklór a tradici jako takovou, ale o to, jak tato hudba hraná na různých společenských událostech působí na lidi. „I’m trying to take what is familiar and sha’bi all around the Arabic-speaking world – things that move me rhythmically and musically, the musical genius of our region that makes you dance with such infectious energy.“ I v dalších rozhovorech mluví o důležitosti koncertů, živé hudby, fyzického prožitku.

Ještě před začátkem koncertu na mě žena z vedlejšího křesílka zvrhne dvojku vína, takže fyzický prožitek se děje snad až příliš. Show Exhausted Modern přihlížím nasáklá vínem a je mi zima. Vlastně se to docela hodí – k hudbě i projekci. Hudba je naléhavá, temná, znepokojivá a projekce plná aut, techniky, paneláků, výbuchů, mrakodrapů, mraků, zraněných lidí, netečných lidí, davů a továren a aut a techniky… Je to koncentrovaná úzkost z moderního světa. Připomíná mi instalaci Geography Biography umělkyně Tacity Dean, kterou jsem viděla na výstavě Avant l'Orage – před bouří. To dusno je povědomé.

Vystoupení Abdelwahed předchází projekce krátkého filmu I Signed the Petition dánsko-palestinského režiséra Mahdiho Fleifela, který zachycuje telefonát následující podpis online petice. Během hovoru s přítelem protagonista analyzuje, dekonstruuje a interpretuje význam své volby veřejně podpořit kulturní bojkot Izraele. Pochybnosti, bezmoc, paranoia, humor jako obranný mechanismus a téma, které je ještě ožehavější než v roce 2018, kdy měl film premiéru.

A teď Deena Abdelwahed, Jbal Rrsas a audiovizuální show, reagující v reálném čase na hudební podněty, při níž ji sekundují tuniský multiinstrumentalista Khalil Epi a švédský vizuální umělec Niculin Barandun. Když prolínající se barvy na plátně pozoruju, mám pocit, že jsem se vpila do coveru desky, do pokřivené „ocelové hory“ v jihovýchodním Tunisu. Barvy se proměňují, tančí a pulzují s hudbou, která šíří tu nakažlivou energii, pro kterou jsem přišla. Napsala jsem si do poznámek v mobilu, že „teď nechci přemýšlet“. Říkám si, že začít takovou desku – a koncert – skladbou The Key to the Exit dává perfektní smysl.

Ponořit se do hudby a na chvíli v myšlenkách opustit všechno ostatní. A taky se zvednout z křesel a ze země a tancovat. Těžké beaty, neotřelé rytmy, repetice, variace, hravost – sotva si všímám, kde končí dobře známé skladby a začíná improvizace. Deena Abdelwahed v minulosti působila i v jazzových uskupeních a na jejím přístupu k živému hraní je to znát. Různé vlivy a inspirační zdroje se spojují v jedinečném stylu, který je reflektuje identitu hudebníka v propojeném světě.

Info

Deena Abdelwahed (tn) + Exhausted Modern
20. 4. 2024 Kino Přítomnost, Praha

foto © Romana Kovacs

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace