Vašek Müller | Články / Reporty | 23.09.2016
Jitka Šuranská se svým Triem vydala nové album nazvané Divé husy. Jelikož je tato houslistka zlínské filharmonie držitelkou dvou cen Anděl v kategorii world music, mohlo by se jednat o jednu z výrazných hudebních událostí tohoto podzimu.
První představení alba, které je vyšperkováno mimořádným obalem, se odehrálo v ostravském Divadle loutek v přímém přenosu Českého rozhlasu Ostrava. Informace o koncertu se zřejmě nedostaly ke všem posluchačům, přesto jich bylo dost na to, aby v divadle vytvořili příjemnou atmosféru.
Rozhlasové koncerty mají svá „špecifiká“, jak by řekli bratia Slováci. Pro muzikanty to není zrovna vstřícný formát, dlouhé promluvy moderátora a vstupy s rozhovory zabraňují dostat do vystoupení ucelenou dramaturgii a gradaci. O Jitce Šuranské jsem kdysi v nadsázce napsal, že je největším zdrojem energie na Jižní Moravě hned po elektrárně Dukovany, takže jsem byl o to zvědavější, jak se s touto situací vyrovná právě ona.
Píšu stále jen o houslistce (a bezpochyby opravdu výborné zpěvačce), podle níž je Trio pojmenováno. Mandolínista Martin Krajíček a (nejen) kontrabasista Marian Friedl rozhodně nejsou „pouze“ doprovodnými muzikanty, ale plnohodnotnými členy sehrané kapely. Ostatně nelze si nepovšimnout, jak Friedl zvládá kromě kontrabasu několik různých píšťal a malý cimbál, a navíc ještě zpívat.
Celý večer v rámci pravidelného hudebního cyklu Zpěvem k srdci moderoval Jan Rokyta - kultivovaně, inteligentně, zasvěceně a květnatě. Nemohu se však zbavit dojmu, že v tomto případě by o něco méně (slov) bylo více. Milé bylo pozvání Jiřího Plocka, člověka pro Jitčinu hudební kariéru vysloveně klíčového, společně pak pánové místo křtu desku „uvedli do života“.
Znám dobře také druhou hudební polohu Jitky Šuranské, tedy její sólové koncerty s houslemi a loopstationem. Je zajímavé sledovat rozdíly v aranžích jednotlivých písní, například u kapelní verze písně Ztratilať jsem milého a té sólové.
Zpátky do Divadla loutek, kde koncert po skončení přímého přenosu pokračoval uvolněněji a na konci se nadšeně děkovalo. Vytleskaný přídavek kapela pojala jako zcela akustickou (tedy bez nazvučení) a našlápnutou verzi písně Za vodů, což byl působivě živelný závěr kultivovaného podvečera.
fotoreport z koncertu najdete zde
Jitka Šuranská Trio – představení nového CD Divé husy
21. 9. 2016, Divadlo loutek Ostrava
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.