Milan Bátor | Články / Recenze | 20.09.2017
Beránci a vlci jsou „crossoverový“ projekt, který zastřešuje čtyři různorodé muzikantské rodiny. Hlavním strůjcem alba je kontrabasista Marian Friedl, který se pokusil spojit svůj pohled na moravskou lidovou hudbu s jinými folklorními oblastmi i jazzem. Proto si přizval houslistku Jitku Šuranskou s Triem, Sdružení nezávislých jazzmenů, Ženský sbor z Kudlovic (taktéž vedený Šuranskou) a soubor pištců a dudáků vtipně pojmenovaný RukyNaDudy.
Z celého sdružení vynikajících instrumentalistů prýští muzika všemi póry, jak je patrné od první (Do hory) až k poslední třinácté (Svatební) písni. Ústní lidová slovesnost se na nahrávce mísí s textovou i hudební tvorbou Friedla, která svou filozofickou i osobní výpovědí stoupá jako míza od kořenů ke košatě rozvětvené world music. Friedl autorsky zazářil v písni Kyčera, kterou vyplňují dvě náladově kontrastní roviny, v nichž jsou ženy živlem a sršícím elementem. Friedl je také tvůrcem většiny aranží, jež se stávají po několika posleších nezapomenutelné.
Jednou z nejsilnějších stránek nahrávky jsou jazzové variace na folklorní melodii písně Hradiště, která získala propojením Ženského sboru z Kudlovic se Sdružením nezávislých jazzmenů mystický rozměr. Archetypální odvěkostí rovněž rezonuje podivuhodná píseň Aj, starala sa, a to díky neučesaným sborům i zvukomalebnosti, na níž se podílí broušení kosy, výkřiky radosti i cinkání kravských zvonců.
Dramaturgie celého alba by možná snesla větší podíl jazzové složky, ve výsledku mírně převládá folklorně-folková cesta. Beránci a vlci strhávají bezbřehou muzikalitou, která vyzařuje z každého tónu saxofonů, mandolíny, dud, kontrabasu, fléten, houslí a všech dalších lidových nástrojů. Název nahrávky pak vystihuje i její obsah, příčina vznítí následek a ten pak nezní jako učesaný folklórní exponát. Spíš přesvědčuje, že vše je dílem neodolatelného puzení.
Beránci a vlci – st (Indies Scope, 2017)
www.indies.eu/alba/3448/beranci-a-vlci
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.