Články / Reporty

Waves Vienna, vlna první

Waves Vienna, vlna první

Karolina Fialová | Články / Reporty | 04.10.2016

Čísla na sociálních sítích většiny interpretů letošního ročníku se sice pohybují v řádu ani ne tisíců, ale zde dostali příležitost ukázat svůj potenciál hudebním profesionálům i běžnému publiku, které neholduje mainstreamu. Showcase festival Waves Vienna se tentokrát konal na různých místech v devátém okrsku města. Vše se odehrávalo v blízkosti centra WUK, bývalé továrny na lokomotivy a nynějšího kulturního hubu. Cit pro vyhledávání budoucích hvězd se festivalu nedá upřít, v minulých letech zahráli například Charli XCX, Jamie Woon, Kavinsky, Zola Jesus, Totally Enormous Extinct Dinosaurs a Lucy Rose. I z letošní nabídky bylo co vybírat.

Jako první se v maličkém prostoru divadla Schubert představilo instrumentální duo Glass Museum. Sympatičtí Belgičané nastavili laťku velmi vysoko, byli skvěle sehraní a s pomocí pouze dvou nástrojů vytvořili zároveň intimní, i dynamický koncert. Hudební chemie mezi klávesistou Antoine Flipem a bubeníkem Martinem Grégoire byla patrná na první poslech, stejně jako inspirace moderním jazzem, elektronikou nebo kapelou BadBadNotGood. Jména, jejichž vystoupení se mezi tolika dalšími vrylo do paměti, by se možná dala spočítat na prstech obou rukou, Glass Museum byli ovšem jedním z nich.

Dilema mezi následujícími dvěma koncerty ve stejném čase vyřešil Kevin Etheridge v Cafe Clash, který typickým surfařským vzhledem okouzloval více než hudbou. Když vzal do ruky kytaru, nestalo se totiž vůbec nic. Hezky poslouchatelné melodie, které ale začnou poměrně rychle nudit. Pozdní příchod na francouzského Superpoze se nevyplatil, protože ochranka tentokrát pouštěla lidi do divadla Schubert po jednom, a to až když někdo další přeplněný prostor opustil. Po vstupu dovnitř bylo okamžitě jasné proč. Vystoupení s dokonalým zvukem, efektní světelnou instalací a kombinací mechanických beatů, melodických částí a živých nástrojů s nádechem hip hopu se rovnalo naprosto hypnotickému zážitku. Gabriel Legeleux alias Superpoze nyní vydává na svém vlastním labelu Combien Mille Records druhé album Azur, a jestli má někdo z letošního ročníku festivalu šanci na mezinárodní úspěch, je to on.

Jedno ze známějších jmen představovala britská zpěvačka Anne-Marie, můžete si ji vybavit například díky spolupráci s Dizzee Rascalem nebo s Rudimental. Zaujala hlavně temperamentem a tanečními skladbami ve stylu R’n’B a zaplnila největší sál WUKu, který obstarával zázemí pro umělce, konferenční místnosti, bary a několik koncertních sálů.

Mladý rakouský producent Alex the Flipper domácí scéně rozhodně neudělal ostudu. Jméno, pod kterým vystupuje, dobře vystihuje jeho hudbu: jak sám říká, proplouvá jako delfín různými žánry. Třetí čtvrteční francouzský interpret, rockovější kapela Karmakoma, byla zase s rytmickými kytarami a výrazným hlasem zpěváka příjemným osvěžením v záplavě elektroniky. Syntezátory, záměrně nepravidelné bicí a občasné pasáže připomínající jazz zakončily první den festivalu v podobě Cid Rima, důstojné náhrady za na poslední chvíli zrušený koncert Gold Pandy.

Info

Waves Vienna 2016
29. 9. – 2. 10. 2016 Vídeň

foto © Patrick Münnich

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace