Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.11.2013
Slovo legenda či hvězda se v souvislosti s festivalem Struny podzimu objevuje často a více než oprávněně, vždyť osmnáctý ročník opět přinesl hudební špičky. V případě Wayna Shortera platí tato slova dvojnásobně. Osmdesátiletý saxofonista patří bezesporu k nejlepším jazzmanům vůbec, do Prahy navíc zavítal s pianistou Danilem Perézem, kontrabasistou Johnem Patituccim a bubeníkem Brianem Bladem.
Kvartet přilákal do Lucerny velké množství návštěvníků, ještě pár minut před začátkem se táhla pasáží fronta čekajících. Shorter si k narozeninám dopřál pětadvacátou desku Without a Net a právě úvodní skladba nahrávky, Orbits, celý koncert zahájila. Sledovat bravuru jednotlivých hráčů mazlících se s nástroji bylo natolik fascinující, že čtvrthodinové skladby utekly jako voda. Sám Shorter se místy spíše upozaďoval, prim v těch chvílích hrál dialog klavíru s kontrabasem. Nejživější člen čtveřice, Patitucci, si hru užíval, kolegy zahrnoval úsměvy i grimasami, pomrkával na všechny strany, vyplazoval jazyk, jeho radost byla až nakažlivá. V uvolněné atmosféře první poloviny večera nebyla nouze o překvapivé hudební momenty.
Po přestávce se pódium zaplnilo a na scénu vběhla Pražská komorní filharmonie pod vedením dirigenta Martina Kumžáka. I poté se pokračovalo novinkou z Without a Net nazvanou Pegasus, zazněly i starší kusy Lotus či Prometheus Unbound. Propojení kvartetu a filharmonie vyznívalo sice přirozeně, místy snad až příliš jednotně, právě na úkor zahraničních hvězd. Kvartet byl ukázněný a jen málokdy vybočil ze zvukových řad českého tělesa, jako by se jednalo o živé provedení filmového soundtracku. Momenty nevázanosti a hravosti slušely čtyřce bezesporu více. Dlouhý, několikaminutový potlesk vestoje sice vrátil hráče zpět jen aby zamávali a poděkovali, těžko ale byl někdo zklamaný. The New York Times označil Shortera za „největšího živoucího jazzového skladatele“, pražské publikum to jen potvrdilo.
Wayne Shorter (usa)
6.11.2013, Velký sál Lucerny, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.