Ivana Sváčková | Články / Reporty | 29.10.2017
Shilpa Ray není v českých luzích žádným nováčkem. Jen loni u nás stihla sérii klubových koncertů společně s vystoupením na tasovské Besedě u Bigbítu. Tentokrát přijela do brněnského Kabinetu Múz, který se po letní odmlce naplno obul do podzimní sezóny.
Bar dnes vyzrává středním věkem, na Kabinet ne tak běžné, a možná o to víc milé. Pro mnohé se zároveň jedná o rozcvičku na čtvrteční koncert Nicka Cavea v Praze, ti dva po svých písničkách už nejednou pomrkávali.
Shilpa Ray a další tři kapelní články přicházejí na stage, pozdravem pouze letmým se vítají s brněnským publikem a rovnou nakopávají Morning Terrors Nights of Dread, silnou a chytlavou skladbou z letošního alba Door Girl. Vzpomínky z koncertu na Besedě se už rozpustily v čase, jak píseň graduje, Ray přitvrzuje a brousí zpěv do chraplákoidních výšin, ze kterých by jeden šílel. Kdyby se po prvním songu zvedla s vincentkou v jedné ruce a omluvou v druhé, zlobit se nebudu. Nic podobného se ale další hodinu a půl neděje, kapela rychle probouzí z celodenní letargie. Střet Shilpy Ray jakožto divošského dynama, a basáka a kytaristy po její levici dodává dění na pódiu groteskní šmrnc. Kromě práce na instrumentech sotva hnou brvou, natož aby projevili emoce. EMT Police and the Fire Department, pocta Ginsbergovi a mikrofon do pusy, Kabinet se otřásá.
fotogalerii z koncertu hledejte zde
Napříč večerem doprovází Shilpa Ray kapelu hrou na klávesy, akordeon a zvon. Nechybí reflexe současného dění, ať už tričkem Fuck you president Trump anebo písní Manhattanoid Creepazoids o násilí páchaném nejen na ženách, mnohdy smeteném ze stolu větou: „She was asking for it.“ (Toto téma nedávno protkalo sociální sítě hashtagem MeToo.) My World Shatters by the BQE a lehká hluková předehra, do níž prosakují měkké tóny kláves. Ze tmy se vynořuje dáma v červených šatech, potom obr a potom… „To zní jako z Twin Peaks!“ říká holka přede mnou kamarádce, čte mi myšlenky.
Většinu času koncert americké indiánky voní po Divokém západu. Chlapík, třeba poctivě potetovaný bubeník, rozrazí lítačky a vkráčí si do dřevem vyloženého baru, kde u piana, jehož klapky jsou už vychozené a pár jich vlastně chybí, sedí živelná a nespoutaná, bystrá a mazaná Shilpa Ray.
Shilpa Ray (us)
25. 10. 2017, Kabinet Múz, Brno
foto © vrbaak
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.