Ivana Sváčková | Články / Reporty | 29.10.2017
Shilpa Ray není v českých luzích žádným nováčkem. Jen loni u nás stihla sérii klubových koncertů společně s vystoupením na tasovské Besedě u Bigbítu. Tentokrát přijela do brněnského Kabinetu Múz, který se po letní odmlce naplno obul do podzimní sezóny.
Bar dnes vyzrává středním věkem, na Kabinet ne tak běžné, a možná o to víc milé. Pro mnohé se zároveň jedná o rozcvičku na čtvrteční koncert Nicka Cavea v Praze, ti dva po svých písničkách už nejednou pomrkávali.
Shilpa Ray a další tři kapelní články přicházejí na stage, pozdravem pouze letmým se vítají s brněnským publikem a rovnou nakopávají Morning Terrors Nights of Dread, silnou a chytlavou skladbou z letošního alba Door Girl. Vzpomínky z koncertu na Besedě se už rozpustily v čase, jak píseň graduje, Ray přitvrzuje a brousí zpěv do chraplákoidních výšin, ze kterých by jeden šílel. Kdyby se po prvním songu zvedla s vincentkou v jedné ruce a omluvou v druhé, zlobit se nebudu. Nic podobného se ale další hodinu a půl neděje, kapela rychle probouzí z celodenní letargie. Střet Shilpy Ray jakožto divošského dynama, a basáka a kytaristy po její levici dodává dění na pódiu groteskní šmrnc. Kromě práce na instrumentech sotva hnou brvou, natož aby projevili emoce. EMT Police and the Fire Department, pocta Ginsbergovi a mikrofon do pusy, Kabinet se otřásá.
fotogalerii z koncertu hledejte zde
Napříč večerem doprovází Shilpa Ray kapelu hrou na klávesy, akordeon a zvon. Nechybí reflexe současného dění, ať už tričkem Fuck you president Trump anebo písní Manhattanoid Creepazoids o násilí páchaném nejen na ženách, mnohdy smeteném ze stolu větou: „She was asking for it.“ (Toto téma nedávno protkalo sociální sítě hashtagem MeToo.) My World Shatters by the BQE a lehká hluková předehra, do níž prosakují měkké tóny kláves. Ze tmy se vynořuje dáma v červených šatech, potom obr a potom… „To zní jako z Twin Peaks!“ říká holka přede mnou kamarádce, čte mi myšlenky.
Většinu času koncert americké indiánky voní po Divokém západu. Chlapík, třeba poctivě potetovaný bubeník, rozrazí lítačky a vkráčí si do dřevem vyloženého baru, kde u piana, jehož klapky jsou už vychozené a pár jich vlastně chybí, sedí živelná a nespoutaná, bystrá a mazaná Shilpa Ray.
Shilpa Ray (us)
25. 10. 2017, Kabinet Múz, Brno
foto © vrbaak
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.