Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 19.11.2016
Druhý den jedenadvacátého ročníku šumperského festivalu Blues Alive představil vyrovnanou skupinu účinkujících, všichni útočili na nejvyšší kvalitativní mety. A publikum, kterého oproti pátku značně přibylo, si všechna vystoupení náležitě užili a po zásluze odměnili. Až se jeden bál, jestli to ten starý kulturák vydrží...
O domácích The Bladderstones, kteří večer odstartovali, ještě uslyšíme. Kapela, v níž se setkává mladá krev – virtuózní kytarista Tomáš Frolík – s hráčskou zkušeností – Johnny Jůzl z Jablkoně – předvedla muzikantsky vybroušenou, strhující show, která bavila, drtila živelnou energií i pohlcovala v éterických instrumentálních pasáží.
Zpěvačku s mocným hlasem Shaun Booker doprovodil na kytaru John Del Toro Richardson, který své blues kořenil špetkou latiny a v tandemu s Shaun Booker publikum spolehlivě roztančil. Slovenská stálice na Blues Alive, zpěvačka Silvia Josifoska, se stala nejvějším překvapením druhého dne. Přijela s projektem Blues Laboratory, kde spojuje zdánlivě nespojitelné, tedy blues s tepající elektronikou, zeefektovanými kytarami a předtočenými smyčkami. A světe div se – fungovalo to tak dobře, že místy nezbývalo, než jen zírat s otevřenou pusou a uznale pokyvovat hlavou. Vystoupení Silvie Josifske bylo hypnotickým zážitkem. Publikum, byť se do sálu trousilo pomaleji, to patřičně ocenilo, nejeden návštěvník chtěl poslouchat i déle.
Po experimentální části večera přišel v jeho závěru zase návrat k tradičnějším formám. Jak Duke Robillard, tak po něm Slam Allen se vydali cestou klasicky střižené bluesové muziky s nezbytnou dávkou odvazového rock’n‘ rollu. Oba hráli jako o život a plný sál měli okamžitě na lopatkách. U Slam Allena potěšila trojice výletů do repertoáru Rolling Stones, skvělá komunikace s publikem a mocný, hutný sound, Duke Robillard čaroval kytarovým mistrovstvím i nezdolným entuziasmem.
Oba dva zkušení muzikanti byli skvělou tečkou za fantastickým druhým dnem festivalu. V Domě kultury se končilo lehce po půlnoci, hudba ale zněla Šumperkem, jak je tady dobrým zvykem, ještě dlouhé hodiny. Na tradičním místě, v pivnici Holba (dříve u Dřevařů), se na skromném pódiu při jam session vystřídali mnozí z účinkujících, vytvářejíce neobvyklá spojení v téměř nepřetržitém proudu muziky.
Blues Alive 2016:
The Bladderstones (cz), Shaun Booker & John Del Toro Richardson (us), Silvia Josifoska And Blues Laboratory (svk), Duke Robillard (us), Slam Allen (us)
18. 11. 2016, Dům kultury, Šumperk
foto © Radim Malíček
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.