Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 18.11.2017
Jeden fakt letošnímu ročníku festivalu Blues Alive v Šumperku rozhodně upřít nelze: Šlape jako hodinky, bez zdlouhavých prostojů nastupuje jedna kapela za druhou, přestavby pódia mezi jednotlivými vystupujícími jsou rychlé, přesné a dokonale secvičené, stage crew pracuje bezchybně a případné problémy řeší operativně. Svědčí to o velké profesionalitě. Blues Alive rok od roku roste, i když rezervy tu jsou.
Ukázal to hlavně John Medeski, fenomenální klávesista a klavírista, který přivezl svůj kvartet Mad Skillet, opírající se o fantastickou neworleanskou rytmiku bicí/zefektovaný suzafon. A přivezli moderní jazz, melodický, strhující až do transu a velmi, velmi zábavný. Od dramaturgie poměrně nečekané žánrové vybočení, ale soudě podle bouřlivé reakce publika velmi vítaný. Škoda jen, že Medeski dostal nevýhodný čtyřicetiminutový slot uprostřed celého programu. Ale vzhledem k tomu, že nebylo úplně jasné, co Mad Skillet přivezou a co na to konzervativní bluesmani, dá se to chápat.
Zbytek vystupujících už se držel v žánrových mantinelech. Slovak Blues Projekt je místní stálicí, kterou milují fanoušci a emoce fungují i opačně, Zac Harmon přivezl prozářenou sluníčkovou show a Bex Marshall poutala jak směsí blues a country, tak i vzhledem rozdováděné kovbojky.
fotogalerie z festivalu tady i tu
Večer měl vyvrcholit sestavou Blues Harp Explosion, v níž se sešli tři legendární hráči na foukací harmoniku – Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Nakonec přijeli čtyři, ale to vem čert. A navíc doprovodnou kapelu doplnil na klávesách očividně ještě nevybouřený John Medeski. Problém byl, že vystoupení nebylo úplně nazkoušené a zejména jeho úvodní zdlouhavá pasáž, kdy pódium opanoval každý z hudebníků samostatně, zbrzdila celý večer. Dlouhá sóla v každé skladbě, improvizované pasáže, exhibice na harmoniku - bylo jich dost na jeden standardní koncert a tady to bylo hned čtyřikrát dokola.
Věci se začaly hýbat až ve spojení všech čtyř individualit (takhle to slibovala i festivalová anotace) a hlavně v závěrečném jamu I've Got My Mojo Workin'. To se totiž na pódiu objevilo všechno, co v zákulisí mluvilo anglicky a zvládlo držet nástroj. To jsou přesně ty momenty, kvůli kterým stálo za to překousnout mnohdy poněkud exhibicionistická ega harmonikářských legend.
Blues Alive 2017:
Slovak Blues Project (sk), Bex Marshall Blues Band (gb/cz), John Medeski's Mad Skillet (us), Zac Harmon (us), The Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harmon and Magic Dick (us)
17.11.2017, Dům kultury, Šumperk
foto © Radim Malíček
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.