Články / Reporty

Zapaska, žižkovské kočky a slovanská vzájemnost

Zapaska, žižkovské kočky a slovanská vzájemnost

Veronika Miksová | Články / Reporty | 08.06.2014

Natěšená jak puberťák před prvním jointem přebíhám koleje Hlaváku. Mé slušňácké já doufá, že nenarazí na žádného přísného Aloise Nebela či dámu na kolejích. Vlak má zase zpoždění a v Akráči jedou dost na čas. Naštěstí má Zapaska časovou zapasku (rezervu) a po překonání nedorozumění s nabušencem u vstupu vplouvám do “davu” asi dvaceti lidí roztroušených po sále. Já idealistka si myslela, že když tu bude relativně neznámá ukrajinská kapela a celkem známí slovenští Longital, pod 200 fanoušků nepůjdeme. Ale intelektuálové, kteří v mých snech dorazili podpořit ukrajinské bratry čelící ruskému démonu, šli asi na Divokýho Billa.

Na Yaně a Pavlovi nevidno žádné zklamání a zlehounka roztáčejí stroje. Před několika lety se seznámili s Shinou a Danielem z Longital, za sebou mají několik společných turné na Slovensku, Longital je zase doprovázeli na Krymu ještě před Majdanem a jeho ruskou anexí. Ukrajinský folk řízlý elektronikou rozčísne vlahý letní večer a podmaní si smysly melodičností i měkkostí ukrajinštiny, kterou občas střídá angličtina. Drobná Yana, která umí skvěle česky, hravě komunikuje s rozšiřujícím se publikem a její povlávající vlasy a křehký hlas očarují sál. Jedeme zrychlujícím se vlakem vstříc apokalypse. Někdy si připadáte jak na pokleslém technu, jindy na zapadlém vinohradu a pak zase na matějské. Hodinka uplyne a první album s příznačným názvem Kontur (Obrys) přichází pokřtít dlouhán Josef Ostřanský, který spolu s Dorkou Barovou a projektem Kuzmich Orchestra jeli ukrajinskou tour se Zapaskou. Žádné šáňo. Vlastnoručně naprogramovaná digitální fanfára a ukrajinská hymna se linou z malého strojku v jeho rukou. Disk letí vzduchem, Zapaska přidá dva songy s miniharmonikou a trumpetou, která před vchod naláká všechny žižkovské kočky, a jde se na střídačku.

Zvučení Longitalu je bleskové a jak předesílá Shina, současné koncerty si vystačí bez elektronických hraček. Možná jim to už zůstane navěky. Návrat k zemi. Upřímně, i já tíhnu k těm méně technologickým písničkovým kusům z napůl francouzského alba Gloria. Píseň Anjel môj vždy pri ma stoj jako dík spojenectví se Zapaskou otvírá akustickou hodinku, ze které jako z moře vyčnívají i naživo snadno rozpoznatelné melodické věci jako Už len raz, Som modre more, Von von nebo Zlatá, k níž vytvořila kouzelný linorytový animovaný film středoškolačka Miška Mašánová z Trenčína.

Pozri sa do mňa ako do divokej vody/ Pozri sa do mňa ako do hlboké studne/ Pozri sa do mňa ako do blížiacej sa búrky/ Ak sa bojíš hlbky, tak len sama seba. Pulsující energie tryská z charismatické Shiny a Dana hrajícího na akustickou kytaru ve všech možných i nemožných polohách. Dunivé rytmy, jazz, tepající španělská ulice plná zuřivých býků i větrné mlýny na rozlehlých polích s levandulí. I to polétávající peří, vlnivé Shininy šátky a velcí komáři vrhající se proti světlometům podněcují hudební magii. Nakonec se zdá, že tady ta elektronická mašina je, jaké se jim daří vyluzovat zvuky na akustickou kytaru a basu se smyčcem.

Longital se koukají na hodinky a zakončují stylově atmosférickou A to je všetko? Lehce po desáté a unplugged přídavku rytmizovaném Shininým tancem na kovbojských podpatcích se otvírá prostor pro prezentaci Zapasky Ukraine: Love - Art – Protest, které se snaží postihnout, jak ukrajinští umělci reagují na aktuální dění na zkoušené Ukrajině. Pádím do teplé noci se srdcem naplněným slovanskou vzájemností a modlím se, aby Putin spadl do jámy. Upřímně.

Info

Zapaska (uk) + Longital (sk)
5. 6. 2014, Palác Akropolis, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace