blueskin | Články / Reporty | 07.05.2016
Tohle bude osobní. Arms and Sleepers byli jednou z kapel, kterým jsem ve svém promotérském období dělal koncert. Než přišlo vyúčtování od OSY, zdálo se dokonce, že půjde o můj jediný výdělečný podnik, což jsem tehdy nadšeně oslavil novou kérkou. Od té doby jsem AAS viděl ještě dvakrát, přičemž nejradši vzpomínám na předloňské vystoupení v Chapeau Rouge.
Do Vily Štvanice dorazili Arms and Sleepers v rámci turné k deseti letům existence souboru. Ten naživo v poslední době reprezentoval pouze bosenský Američan Mirza Ramic, výroční koncerty ale probíhaly v rozšířené sestavě, v níž nechyběl ani bubeník a kytarista. Tahle expanze se ale záhy ukázala být stejnou měrou požehnáním, i prokletím.
Jestliže byl Ramicův poslední pražský set jednoznačně nasměrovaný do budoucna, k čemuž patřily i nečekané momenty plné tvrdé klubové elektroniky, tentokrát se kolektivně bloumalo spíš v triphopové minulosti. Došlo i na skladby, které Arms and Sleepers tak často nehrají. Celé to nepostrádalo bezprostřednost a radost ze sdílení hudebních prožitků, příště by ale neškodilo trochu přidat na rozmanitosti a dynamice prezentovaného materiálu.
Dynamika je naopak slovo, které se zdá beze zbytku vystihovat koncert skupiny Jakob. Novozélandští matadoři instrumentálního postrocku v Česku vystupovali poprvé a svou premiéru náležitě využili. Od prvních tónů si vyprodanou Vilu podmanili a návštěvníky ze svého sevření nepustili až do úplného konce.
Jsou koncerty, které si více užijete hlavou než zbytkem těla, a pak jsou takové, které si tělo užije a hlavu se doporučuje po dobu trvání koncertu spíše vypnout. Tohle byl ten vzácný případ, kdy si hlava i tělo přišly na své rovným dílem. Ne že by produkce Jakob nějak zvlášť strhávala k tanci, přesto byl ale fyzický rozměr jejich hudby patrný například v hutných basových linkách Maurice Becketta.
fotogalerii z koncertu si prohlédněte zde
Hlava si zase užívala precizně vystavěné skladby, které by mohly sloužit jako učebnicová definice postrockových postupů. Jakob jsou živoucím důkazem toho, že k dosažení úspěchu v často vysmívaném žánru není třeba pentlit skladby tolik módní elektronikou či dalšími zbytečnými ornamenty. Stačí solidní základ, na který si vystačíte s kytarou, basou a bicími.
Zvláštností večera byl fakt, že nešlo ani tak o vystoupení předkapely následované koncertem hlavní hvězdy. Obě kapely dostaly tentýž prostor, což se negativně odrazilo v délce pauzy mezi oběma koncerty. Prostředí Vily a jejího okolí ale umožňovalo využít čas prozkoumáváním tohoto stále ještě poměrně nezvyklého koncertního sálu. Přes všechny jeho zjevné i skryté nedostatky je namístě přání, aby se tam podobné akce konaly častěji.
Jakob (nz) + Arms and Sleepers (us)
4. 5. 2016, Vila Štvanice, Praha
foto © Elina Richter
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.