David Stoklas | Články / Reporty | 24.05.2022
Těžký náraz do zdi syntezátorového hluku. Kdo čekal minimalistické temné country, musel být zklamaný. Mlha v pevném skupenství, kterou dokázaly prořezávat pouze drze ostré stroboskopy. Toto nebyl western, kdy úporným horkem člověk přichází o zbytky smyslů, ale spíš nehostinný futuristický kyberprostor, kde se chvění strun kytar schovalo za elektrické výboje elektroniky.
Detroitské trojici předskakovali tuzemští Plusminusnula, servírovali diskrétní postpunkové rytmy a v tvorbě dynamiky skladeb, kdy chtěli demonstrovat neudržitelnost současného života, jim pomáhaly gradující údery do činelů a občasný Švejdíkův chraplák. Naproti tomu, Ritual Howls před sebou valili většinu času homogenní kouli hluku, kdy dominantním prvkem byly přebuzené elektronické bicí, které nějakou dynamiku udělají jen těžko. Kde je tento nástroj spíše nutným zlem, tady tvoří velkou část zvuku, hlavně na koncertech, kdy se skrze elektronická udělátka derou tradiční nástroje ven pouze s velmi marnou snahou.
Rozeznávat kontury konkrétních skladeb bylo velice náročné. Zvukové aranžmá a hlasitost nástrojů sice vybízely k pohybu, který se moc neděl, zato se vytrácela veškerá intimita a hloubka. Ritual Howls se omezili na úspornou komunikaci a podtrhovali tak pocit, jako když stojí za zdí. Ne fyzickou, ale jako by se to všechno elektromagnetické vlnění jejich nástrojů zhmotňovalo do neprostupného rastru laserových světel.
Přes to všechno šlo o intenzivní zážitek, kde Ritual Howls tomu, kdo chtěl, nabídli ruku a ponořili se s nimi do asfaltově temného industriálního hluku. Darkwave, cyberpunk, přefuzzovaná baskytara, temné vokály a hypnotické syntezátory. Paul Bancell, s vizáží indiánského náčelníka, se sice se svou kytarou prosazoval těžko, ale i tak poutal pozornost tím, jak se zlým výrazem v obličeji hřímal barytonem o tom, jak jsme sami, ale sami spolu. Škoda že se všechny jejich přednosti a Bancellovy nářky musely cedit přes husté síto hluku, produkované synťáky Chrise Samuelse, který do nich bušil jak smyslů zbavený a zároveň kolem nich tančil jak u obřadního ohně. Těšili jsme se na temné country a dostali jsme temnou diskotéku.
Ritual Howls (us) + Plusminusnula
24. 5. 2022 Chapeau Rouge, Praha
foto © mattwa11is
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.