Články / Reporty

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. Každý z trojice (neo)folkových projektů přinesl na Melodku pochodeň hořící ohněm staronové estetiky, jejichž sloučení dalo vzplanout akci rituálně podmanivé i uvolněně úsměvné.

Přilákala mě na ni už jen touha nahlédnout do nových prostor klubu, kam jsem po jeho znovuotevření ještě neměl možnost zavítat. A nadchly mě nemálo. Bavorská pivnice má totiž opravdu svébytný genius loci. Do sklepního sálu vede labyrintní komplex strmých schodů a záhadných odboček, kde za pověstnou Ariadninu nit slouží směrovky rozeseté po okolních stěnách. Sál pak působí jako převzatý z nějakého obskurního hororu. Krásně chaotické pavučiny rozličných kabelů a drátů rozvětvené pod stropem daly vzpomenout cyberpunkový klenot Tetsuo, všudypřítomné sterilní kachličky zase připomněly funebrální hájemství Spalovače mrtvol. Jak krásně by zde fungovala experimentální hudba! Noisu či industriálu jsou ty prostory vyloženě šité na míru.

Nicméně i fantasy bylo v takto hororových kulisách funkční, k estetice tohoto žánru totiž mělo co do vizáže nedaleko uskupení Ďyvina. Tváře hudebníků a hudebnic ve tmě zářily barevnými obrazci, přičemž jejich hudba evokovala hřmotnější verzi folkové Omnie. Kam ovšem žánrově zařadit středočeské duo Budeč? Asi do svatováclavského synthu. Jednotlivé skladby v sobě slučovaly zalíbení ve slovanských legendách i dungeon synthu, krom elektroniky se na podiu prostřídaly nástroje jako šalmaj, altová flétna či všemožné perkuse. V textech pronášených s potutelným úsměvem na rtech šlo zase natrefit na „draka mnohohlavého a mnohoocasého“ a jemu podobné bytosti.

Budeč by letos měli vystoupit na festivalu experimentální hudby Hradby samoty, kde jsem měl roku 2021 možnost slyšet do příčné flétny dout jejich člena Olafa Olafsona v psychedelic rockově orientovaných Olaf Olafson And The Big Bad Trip. Na předchozím ročníku Hradeb zahrál rovněž projekt Jeden kmen, který na Melodce zastal roli headlinera.

Jeho tribální koncert představoval jakousi derniéru, zřejmě poslední živé provedení konceptuálně i příběhově semknutého alba Basnj. Dvojice kachličkovaných sloupů před podiem mi bránila v počtech, nepříliš dobrý Weissbier zatemňoval mysl, ale přinejmenším dvanáct hudebníků a hudebnic se tam těsnalo určitě. Všichni byli zahaleni v kostýmech – některé připomínaly folklórní kroje, jiné měly blíže k larpové výstroji. Levá část podia pak skýtala kostýmově sladěnou vokální sekci, z jejíhož prvního unisono zapění během úvodní skladby jsem dostal husí kůži. Asi důsledek slast oddalující a pečlivé zvukovky před koncertem. Nicméně rozhodně nebyla na škodu, ze tří setů večera zněl tenhle bezesporu nejlépe. Křičivé hrdelní zpěvy, kůží potažené bubny a texty v mezislovanštině – mělo to v sobě sice špetku patosu, ale právě ta svou upřímností dodávala koncertu na přívětivosti a atmosféře.

Před dveřmi Melodky mě po konci přivítal vzduch provoněný deštíkem. Zažíval jsem uspokojivý pocit etnologa, který měl možnost nahlédnout do fungování mu doposud takřka neznámé kultury. Zároveň mnou proudila touha se do prostor touto kulturou obývaných ještě někdy vrátit, jednou snad i na experimentálněji orientované akce…

Info

Jeden kmen + Ďyvina + Budeč
19. 5. 2024 Melodka, Brno

foto © Ad-mi-rall (archiv)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace