Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Nicka DenBoera

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Nicka DenBoera

redakce | Články / Rozhovory | 18.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako druhý odpovídal Nick DenBoer, režisér kanadsko-amerického filmu Odrůbežení, který bude uveden právě v populárním pásmu Brutal Relax Show.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Ve světě krátkého filmu vidím mnohem víc svobody. Jasně, nejsou tak lukrativní, ale když za sebou nemáš frontu sponzorů, můžeš si dovolit mnohem více experimentovat a provokovat.

Jaké možnosti mají diváci v Kanadě, pokud chtějí vidět krátké filmy?
Náš film Odrůbežení se promítal na festivalu tady v Torontu minulé září. A protože jde o jednu z největších filmových přehlídek na světě, hrály se tam stovky kraťasů. Kromě různých festivalů je v Kanadě hodně artových kin, která krátké filmy hrají, a vidět je lze taky na živých komediálních představeních.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Myslím, že je velmi důležité silným způsobem propojit obraz a zvuk. Často se stává, že mizerný hudební doprovod anebo zvuk film úplně zničí. Je rovněž důležité, aby byla část příběhu ponechána divákově představivosti. V dnešní době totiž lidi obsah nekonzumují, ale nekontrolovaně hltají. Lidi jsou ale chytří, nepotřebují, aby jim byl příběh doručen na zlatém podnose. Hodně informací lze namísto dialogu zprostředkovat pomocí střihu nebo náznaky v obraze, to navíc zrychluje vyprávění.

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Mám za sebou stovky kraťasů. Kdybys je seřadil za sebe, dostal bys nějakých osm precizně nastříhaných celovečeráků. Pro některé lidi to možná je výchozí bod, ale kdybych já sám do konce života udělal dalších čtyřicet hodin krátkého formátu, ničeho bych nelitoval. Čímž ale neříkám, že bych jednoho dne rád nenatočil i dlouhý film. Ale myslím, že ty krátké nejsou o nic méně hodnotné. Zejména v časech internetu, kdy každý trpí poruchami pozornosti.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Jsem velký fanoušek výjimečného britského animátora jménem Cyriak. Před pár lety jsem měl to štěstí s ním spolupracovat. Jsem taky velký fanda Sama Westa, který natáčí hodně materiálu pro satirický server Onion.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Major Lazer – Pon de Floor v režii Erica Wareheima.
B44 – Get Down.

Tvůj film bude promítán v Praze poprvé. Očekávání?
Doufám, že se při Odrůbežení lidi nasmějí. Po celé severní Americe máme fantastické ohlasy, snad tomu v Praze nebude jinak. Přijde mi, že je ten film opravdu jedinečný a doufám, že v lidech popíchne jejich vlastní tvořivost.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace