Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu # 1: Začátek pro radost

Hádanky z Utrechtu # 1: Začátek pro radost

Michal Pařízek | Články / Reporty | 11.11.2022

„He love to talk, but he hate of conversation.“ Non-Fiction Writer od rotterdamských Lewsberg mi hraje na cestu domů, Mourning [A] BLKstar se bojím pustit, to bych spát možná ani nešel. První den patnáctého ročníku Le Guess Who? je za námi, jsem vlastně rád, že bydlím dál od centra než obvykle, alespoň si člověk může nějaké věci rozmyslet.

„Proč jezdíš na festival do Utrechtu, když bydlíš v Praze?“ Nevinná otázka na baru o půlnoci, na kterou je jednoduchá odpověď. Máte vždycky takovéhle publikum? ptám se Peta Saudeka z Mourning [A] BLKstar, který logicky odpovídá, že ne. Le Guess Who? je speciální akcí, říkáme to od první návštěvy a budeme to opakovat asi pořád. Potvrzuje se to každý rok, jen na to člověk během standardního fungování vždycky zapomene. Opouštím velmi slušný koncert jihoafrického bubeníka Ashera Gamadzeho s plánem v klidu se projít ke kostelu Janskerk, kde za dvacet minut začíná Jeff Parker. A ještě si nad tou rezervou libuji. Marně, přicházím ke dvousetmetrové frontě s tím, že se asi ještě nezačalo pouštět dovnitř. Kdepak, je plno, a to tak, že jsem to možná v oblíbeném Janskerku za ta léta nezažil. Nakonec alespoň dvacet minut člena Tortoise a kmenového umělce chicagského labelu International Anthem ještě stihnu a je to krása. Jazzové vyhrávky s podklady z terénních nahrávek do protestanského stánku padnou náramně. Parker se ještě o půlnoci objeví v sestavě kolegy z labelu Alabastera dePlumea, ale to už je nálada úplně jinde.


Mourning [A] BLKstar jsem před lety objevil skrze Algiers, určitě ještě předtím než dva jejich členové hostovali na There’s No Year. Album Reckoning mi jednu dobu hrálo skoro denně, s monumentální The Cycle to bylo podobné. Playlisty Šejkru berte jako důkaz. Od jejich show jsme čekali hodně a dostali ještě víc, nepamatuju, kdy jsem tady naposledy strávil celý koncert před pódiem. Pharoah Sanders určitě, možná The Pop Group, jinak vážně nevím. Vlastně na tom nic není, shodujeme se s Davidem, který celou dobu tančil vedle mne, stačí mít dobré písničky a umět je podat. Parádní zážitek, nejen pro nás tam dole, ale i pro ty na pódiu, alespoň podle toho, co říkali skoro všichni z kapely po koncertě. „Tos byl ty s těma slunečníma brýlema, že jo? Bylo vidět, jak si to užíváš, pro nás to bylo taky skvělé,“ říkala mi po show zpěvačka LaToya Kent, odpověděl jsem, že na nich to bylo taky vidět. Soul, R&B, psychedelie, říkejte tomu, jak chcete. Já třeba radost. Ano, za takovými věcmi se sem jezdí. Máša píše, že geniální, a přitom sedí unavená nahoře na balkóně. Jak je možné zrovna na takovémhle koncertě netančit?

Alabaster DePlume byl fajn, ale hrál hned po Mourning [A] BLKstar. Pardon. Najednou to nešlo, nestačilo. Podobně jako u The Notwist. Vlastně je to ale razítko výjimečného zážitku. Na show Mourning [A] BLKstar myslím ještě teď a asi to nějakou dobu vydrží. I díky setkání po koncertě, které bylo zcela náhodné a o to milejší. Dávám jim číslo s Basquiatem, které okamžitě vzbudí nadšení, předáváme si kontakty s tím, že budou v Evropě zase v dubnu a že si napíšeme. Uvidíme. Mířím domů a říkám si něco o slušném začátku. Plán byl nechat všechny pasti doma a kupodivu se to celkem daří. V pátek nás čekají namátkou The Brother Moves On, Mabe Fratti, Širom a hlavně Nancy Mounir a její Promenáda duchů. Jakže pokračuje ten track od Lewsberg? „He love to watch, but he die for imagination.“

Info

Le Guess Who? 2022
10.-13. 11. 2022
Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Jelmer de Haas

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace