Články / Reporty

Hlad po větší intenzitě (Chelsea Wolfe)

Hlad po větší intenzitě (Chelsea Wolfe)

Václav Valtr | Články / Reporty | 26.06.2024

O tom, že americkou zpěvačku a kytaristku Chelsea Wolfe netřeba dlouze představovat, svědčil fakt, že smíchovskou MeetFactory snadno vyprodala. Její osobitý projev, ve kterém se potkává něžné písničkářství, éterický a zasněný zpěv, drsné kytary a hlukové plochy si našel nemálo fanoušků i u nás, a tak se na akci v parném nedělním podvečeru tvoří dlouhá fronta. S pobavením zaslechnu variace na stejné téma: „Jdu na Chelsea, ale když už jsem tu, tak se kouknu na předkapelu.“

Islandské trio Kælan Mikla sice přitáhlo i část publika, nicméně organizátory avizovaný „andělský vokál“ Laufey Soffía je v porovnání s deskou rozpačitý a jinak příjemně pulsující synthpop s ozvěny EBM, industrialu i folku sráží dolů. Pro mnohé zapomenutelné intermezzo.

Nedostatečná klimatizace a vyprodaný sál není nejlepší kombinací a nemožnost dostat se na kloudnou vzdálenost je poněkud frustrující, ale příjemně napjaté očekávání průvodní jevy snadno přehluší. Wolfe nastupuje decentně, přesto sebejistě i se svou kapelou a okamžitě si bere veškerou pozornost. Je až s podivem, že zpěvačka v začátcích kariéry bojovala s trémou a koncerty pro ni prý byly utrpením. Z naprosto suverénního vystupování a sebevědomého hlasového i kytarového projevu to není znát ani v nejmenším.

Celý set je promyšlený, jedna skvělá píseň střídá druhou a samotná Wolfe se topí uprostřed jeviště v záplavě rafinovaných světel a kouře v pečlivě vybraných barevných schématech. Vizuální stránku je třeba vypíchnout, protože zvolená dramaturgie představují synestetické blaho. Očekávatelně byl největší prostor vyhrazen letošnímu albu She Reaches Out to She Reaches Out to She, což jistě nezasmušilo žádného fanouška v sále, protože jde o úchvatnou nahrávku, jednu z jejích nejlepších.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Záhy se ale projevila největší bolest večera, až zarážející slabá hlasitost. A teď ze mne nemluví zapřisáhlý fanoušek Swans, ale zkrátka někdo, kdo od zkreslené kytary očekává alespoň trochu bordel. Ačkoliv zvuk postupně sílil, rozpačitý dojem, kdy ve velkém sále zněl sound pro malý obývák, zůstal. Samotná povaha jejích písní, které jsou nezřídka vystavěny na silném kontrastu mezi něžnými pasážemi a agresivními vložkami, tím dostala na frak a celá show, až na výjimky, postrádala intenzitu.

Tu Wolfe doháněla projevem, který byl naprosto profesionální a uhrančivý a nálož nového alba působivá. Vzhledem k technickým nedokonalostem vyzněly nejlépe písně folkové, pomalé a komorní, tedy zkrátka ty, které netrpěly nedostatkem rvavé kytary. Ať už šlo o hořkosladkou Deranged for Rock & Roll, intimní The Liminal nebo akustickou Flatlands, kterou dala až napotřetí, což ji publikum rádo odpustilo, Wolfe předvedla nejen technické mistrovství, ale především silný emoční náboj.

Jen škoda, že až v několika závěrečných skladbách, jako třeba v Carrion Flowers, se akustika v sále začala intenzitou alespoň blížit koncertu s elektrickou kytarou. Chelsea Wolfe je od svého začátku spojována s metalem a používá ho tu jako koření, tu jako zásadní stavební kámen své tvorby. O ten jsme zůstali trochu ochuzeni, a tak se při odchodu zdálo, že nejrozjařenější jsou zarytí fanoušci, tedy ti, kteří si přezpívávali většinu písní a čekali na svůj oblíbený hit. Mně zůstane vzpomínka na skvělý koncert s tím, že mohl být o mnoho lepší…

Info

Chelsea Wolfe (us) + Kælan Mikla (is)
23. 6. 2024 MeetFactory, Praha

foto © Mária Karľaková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tři dny v Barceloně (Sónar 2024)

Zuzana Malá, Lenka Pittnerová 21.06.2024

Dostalo se nám škály zážitku, od experimentální scény, bohaté nabídky projektů v rámci doprovodného programu, které téměř vždy zahrnují AI, techna v gigantických halách i barcelonského fashion weeku.

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace