Články / Reporty

Jazzový přístav, rocková loď (Marc Ribot's Ceramic Dog)

Jazzový přístav, rocková loď (Marc Ribot's Ceramic Dog)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 21.01.2024

Na dveřích velký nápis „SOLD OUT“ a za nimi masa lidí. Kolem žilkami ledové námrazy pokrytých francouzských oken lodě poklidně brázdí Vltavu a pražský klub Jazz Dock tone v útulném osvětlení hrstky světel. Evropské turné k nové desce Connection do tohoto přístavu přivedlo kapelu Marc Ribot's Ceramic Dog, která ukázala, čím vším se může z různých úhlů pohledu i poslechu nahlížený rock stát v rukou tria jazzmanů.

Kapela sice nese název Marc Ribot's Ceramic Dog, ovšem o keramického psíka pomáhali kytaristovi Ribotovi na albu i během koncertu zdárně pečovat rovněž na bicí soupravu hrající Ches Smith a mezi baskytarou, elektrickou kytarou, bicími a synťákem těkající Shahzad Ismaily. A do hudby Ceramic Dog se propisovalo angažmá všech tří muzikantů v rozličných jazzových, experimentálních a samozřejmě i experimentálně-jazzových projektech (například Smith se objevil na albech Johna Zorna, Xiu Xiu či Secret Chiefs 3). Pestrost se navíc projevila i na vizáži publika – od slušňáckých košil a sak až po trička s logem kapely Meshuggah.

Jednotlivé skladby se lišily v náladě i energii, do všech se navíc povedlo dostat upřímně působící emoce. O svém kytarovém umu Ribot nikoho přesvědčovat nemusel, o něm svědčila jak jeho úctyhodná diskografie, tak živelná sóla na místě samém. Nicméně projevil se též jako citlivý zpěvák, jemuž nejlépe slušela poloha až bluesové deklamace. „This is one of our many manifestos,“ uvedl s úsměvem na rtech skladbu Ecstasy. Ostatně možná právě proto, že zpěv není Ribotovým primárním nástrojem, se mu skrze něj povedlo do skladeb vnést díl až punkové syrovosti. U kytary totiž ani při rychlejších a přímočařejších riffech nezastřel svou precizní virtuozitu.

Dodejme, že prostory mohou mít svébytný genius loci a umocnit tak atmosféru hudby. Najdou se však i takové, které atmosféru naopak umenšují a současně tím znemožňují oddat se posluchači bdělému snění, odplout svůdným mořem rytmů, melodií a harmonií kamsi jinam. A přístavní Jazz Dock žel spadal do druhé kategorie. Posluchač zůstal ukotven, odplutí se nekonalo. Vepředu byla místa na sezení, vzadu na stání. A stál-li člověk na malé ploše k tomu určené kdekoli, stál špatně. Všude zavazel, všude jej bylo plno a musel se tedy neustále posunovat. „Everytime I stand, they just need me to go away,“ zaznělo z publika.

Nicméně na rozdíl od lidí proudila hudba prostorem ladně a bezproblémově. Ať již v jemných pasážích, kdy Ribot coby solitér vybrnkával na kytaru a s pokorným soustředěním pronášel do ztichlého sálu verše Allena Ginsberga, či v závěrečné a patřičně nejenergičtější skladbě. „This one is for the dancers!“ opatřili Ceramic Dog koncert nikoli závěrečnou tečkou, nýbrž oslavným vykřičníkem. Vykřičníkem, jehož dolní drobná tečka byla umně jazzová a ji převyšující čárka bodře a neurvale rocková.

Info

Marc Ribot's Ceramic Dog (us)
20. 1. 2024 Jazz Dock, Praha

foto © Mark Sheldon

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace