Zprávy / Festivalové

Festival Ostravské dny zahájí koncertem pro tři orchestry

Festival Ostravské dny zahájí koncertem pro tři orchestry

redakce | Zprávy / Festivalové | 04.08.2015

Festival Ostravské dny bude oficiálně zahájen v neděli 23. 8. 2015 v 19:00 koncertem pro tři orchestry. Stane se tak poprvé na krytém náměstí, v nově otevřeném Trojhalí Karolina. Centrem pozornosti je jedna z nejdůležitějších kompozic 20. století Gruppen Karlheinze Stockhausena. Ten večer zazní v provedení třech orchestrů také skladby Johna Cage, Philla Niblocka a Petra Kotíka. Jednotlivé skladby uvede Janáčkova filharmonie Ostrava společně s hráči Ostravské bandy a dirigenty Johannesem Kalitzke, Petrem Kotíkem a Rolfem Guptou.

Skladba Gruppen (1955-57) Karlheinze Stockhausena vtahuje posluchače do středu hudebního dění: velký symfonický orchestr 109 hudebníků (rozšířený o saxofony, elektrickou kytaru, piano a velkou skupinou bicích nástrojů) je rozdělený do tří orchestrů řízených třemi dirigenty a umístěný do podkovy po třech stranách koncertního sálu. Gruppen se skládají celkem ze 174 komplexních jednotek, skupin, které v průběhu skladby navzájem vstupují do precizně definované interakce. Premiéra skladby se konala 25. března 1958 v Kolíně nad Rýnem, orchestr kolínského rozhlasu řídili autor (orchestr I), Bruno Maderna (orchestr II) a Pierre Boulez (orchestr III). Gruppen tehdy zazněly dvakrát, před přestávkou Pierre Boulez zahrál svou 3. klavírní sonátu v původní verzi. Stockhausen dodatečně rozšířil realizační tým o zvukového režiséra, jehož úkolem je v souladu s dirigenty zajistit optimalizaci zvukových proporcí provedení.


V České republice jsme měli možnost slyšet Gruppen na festivalu Pražské jaro 21. 5. 1999. Nadšené publikum ve Španělském sále si vynutilo skladbu provést bezprostředně po jejím skončení celou znovu. I tenkrát hrála Janáčkova filharmonie Ostrava a dirigovali Zsolt Nagy, Petr Kotík a Christian Arming.

Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007) je jedním z nejinspirativnějších tvůrců hudby 20. století, vůdčí osobnost Darmstadtské školy 50. a 60. let, studoval v Kolíně nad Rýnem hudební pedagogiku, hru na klavír a souběžně skladbu u Franka Martina (1947-1951), v Paříži pokračoval u Oliviera Messiaena a Pierre Schaeffera (1952-53), studoval filosofii a na univerzitě v Bonnu fonetiku a informační technologie u Wernera Meyera-Epplera. Stockhausenův strmý umělecký vývoj charakterizuje důsledné hledání nového hudebního jazyka, nezatížené minulostí, které vede od počátečního následování Webernova punktualismu přes multiseriální kompozici, koncept hudby v prostoru, elektronickou a elektroakustickou hudbu, uplatňování prvků náhody a intuice k širšímu pojetí hudebního umění pod vlivem studia filosofie Dálného Východu, završenému monumentálním (a kontroverzním) cyklem sedmi celovečerních multimediálních oper – moderního „gesamkunstwerku“ – Licht (Světlo, 1977-2003) a nedokončeným projektem Klang (Zvuk, 2003-2007). Každá ze Stockhausenových 376 skladeb, které tvoří komplementární celek, řeší jiný kompoziční problém a dokumentuje autorovu neobyčejnou a nevyčerpatelnou objevitelskou invenci. Avantgardní cesty Karlheinze Stockhausena výrazně ovlivnily hudebníky v žánru klasické hudby (Igora Stravinského, Louise Andriessena, Wolfganga Rihma a desítky dalších ), ale i mimo něj. O ovlivnění jeho kompozicemi píše např. Miles Davis, Cecil Taylor, Charles Mingus, Frank Zappa, členové skupiny Pink Floyd, psychedeličtí Jefferson Airplane, skupina Kraftwerk nebo Laurie Anderson či Björk a mnoho dalších.

Skladbě Gruppen bude na zahajovacím koncertě předcházet Stockhausenova multikanálová kompozice z konce 50. let Gesang der Jünglinge (Zpěv jinochů). Celý večer bude od 18:00 zahájen inaugurací zvukové instalace - kompozice skladatele Alvina Luciera: Music in a Long Thin Wire, která dále bude znít po celou dobu festivalu. Oba projekty jsou součástí doprovodného programu - sekce OD plus Galerie města Ostravy PLATO.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Lunchmeat představí Ryojiho Ikedu

redakce 19.11.2024

Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.

Comeback Irie Révoltés na Mighty Sounds

redakce 18.11.2024

Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.

JazzFestBrno na rok 2025

redakce 17.11.2024

James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.

PAF píše deníky

redakce 16.11.2024

Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.

Linkin Park na Rock for People

redakce 14.11.2024

Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.

Průběžný festival Mimo záběr s Ivy Z a Tomášem J. Holým

redakce 14.11.2024

Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.

Ment pojedenácté

redakce 14.11.2024

Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.

Next oslávi 25 rokov

redakce 13.11.2024

Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.

Festival Muziq míří do klubu

redakce 11.11.2024

Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.

Na Pohode Fontaines D.C. alebo JPEGMafia

redakce 10.11.2024

Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace