redakce | Zprávy / Festivalové | 04.08.2015
Festival Ostravské dny bude oficiálně zahájen v neděli 23. 8. 2015 v 19:00 koncertem pro tři orchestry. Stane se tak poprvé na krytém náměstí, v nově otevřeném Trojhalí Karolina. Centrem pozornosti je jedna z nejdůležitějších kompozic 20. století Gruppen Karlheinze Stockhausena. Ten večer zazní v provedení třech orchestrů také skladby Johna Cage, Philla Niblocka a Petra Kotíka. Jednotlivé skladby uvede Janáčkova filharmonie Ostrava společně s hráči Ostravské bandy a dirigenty Johannesem Kalitzke, Petrem Kotíkem a Rolfem Guptou.
Skladba Gruppen (1955-57) Karlheinze Stockhausena vtahuje posluchače do středu hudebního dění: velký symfonický orchestr 109 hudebníků (rozšířený o saxofony, elektrickou kytaru, piano a velkou skupinou bicích nástrojů) je rozdělený do tří orchestrů řízených třemi dirigenty a umístěný do podkovy po třech stranách koncertního sálu. Gruppen se skládají celkem ze 174 komplexních jednotek, skupin, které v průběhu skladby navzájem vstupují do precizně definované interakce. Premiéra skladby se konala 25. března 1958 v Kolíně nad Rýnem, orchestr kolínského rozhlasu řídili autor (orchestr I), Bruno Maderna (orchestr II) a Pierre Boulez (orchestr III). Gruppen tehdy zazněly dvakrát, před přestávkou Pierre Boulez zahrál svou 3. klavírní sonátu v původní verzi. Stockhausen dodatečně rozšířil realizační tým o zvukového režiséra, jehož úkolem je v souladu s dirigenty zajistit optimalizaci zvukových proporcí provedení.
V České republice jsme měli možnost slyšet Gruppen na festivalu Pražské jaro 21. 5. 1999. Nadšené publikum ve Španělském sále si vynutilo skladbu provést bezprostředně po jejím skončení celou znovu. I tenkrát hrála Janáčkova filharmonie Ostrava a dirigovali Zsolt Nagy, Petr Kotík a Christian Arming.
Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007) je jedním z nejinspirativnějších tvůrců hudby 20. století, vůdčí osobnost Darmstadtské školy 50. a 60. let, studoval v Kolíně nad Rýnem hudební pedagogiku, hru na klavír a souběžně skladbu u Franka Martina (1947-1951), v Paříži pokračoval u Oliviera Messiaena a Pierre Schaeffera (1952-53), studoval filosofii a na univerzitě v Bonnu fonetiku a informační technologie u Wernera Meyera-Epplera. Stockhausenův strmý umělecký vývoj charakterizuje důsledné hledání nového hudebního jazyka, nezatížené minulostí, které vede od počátečního následování Webernova punktualismu přes multiseriální kompozici, koncept hudby v prostoru, elektronickou a elektroakustickou hudbu, uplatňování prvků náhody a intuice k širšímu pojetí hudebního umění pod vlivem studia filosofie Dálného Východu, završenému monumentálním (a kontroverzním) cyklem sedmi celovečerních multimediálních oper – moderního „gesamkunstwerku“ – Licht (Světlo, 1977-2003) a nedokončeným projektem Klang (Zvuk, 2003-2007). Každá ze Stockhausenových 376 skladeb, které tvoří komplementární celek, řeší jiný kompoziční problém a dokumentuje autorovu neobyčejnou a nevyčerpatelnou objevitelskou invenci. Avantgardní cesty Karlheinze Stockhausena výrazně ovlivnily hudebníky v žánru klasické hudby (Igora Stravinského, Louise Andriessena, Wolfganga Rihma a desítky dalších ), ale i mimo něj. O ovlivnění jeho kompozicemi píše např. Miles Davis, Cecil Taylor, Charles Mingus, Frank Zappa, členové skupiny Pink Floyd, psychedeličtí Jefferson Airplane, skupina Kraftwerk nebo Laurie Anderson či Björk a mnoho dalších.
Skladbě Gruppen bude na zahajovacím koncertě předcházet Stockhausenova multikanálová kompozice z konce 50. let Gesang der Jünglinge (Zpěv jinochů). Celý večer bude od 18:00 zahájen inaugurací zvukové instalace - kompozice skladatele Alvina Luciera: Music in a Long Thin Wire, která dále bude znít po celou dobu festivalu. Oba projekty jsou součástí doprovodného programu - sekce OD plus Galerie města Ostravy PLATO.
Ostravské dny 2015
21. - 29. 8. 2015
Ostrava
www.facebook.com/events/993412420671913
www.facebook.com/Ostravske-centrum-nove-hudby-Ostrava
www.newmusicostrava.cz
redakce 05.02.2025
Spoluhráči King Crimson či Stinga jsou třešničkou na pestrém dortu opavského festivalu.
redakce 04.02.2025
Sólová tvorba Finnease se na rozdíl od spolupráce v sourozeneckém duu soustřeďuje více na práci s živými nástroji a kapelní přístup.
redakce 03.02.2025
O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku.
redakce 02.02.2025
Tento hudební projekt propojuje rozmanitost ženských hlasů, inspiraci a kulturu, přičemž dává prostor zkušeným zpěvačkám i začínajícím talentům.
redakce 30.01.2025
Festival jako nejen kulturní, ale i ekologický zážitek a ideální místo pro objevování nových talentů. Ment pojedenácté.
redakce 29.01.2025
Sestavu Brutal Assault doplňuje další plejáda kapel, které potvrzují jedinečnou rozmanitost letošního ročníku.
redakce 27.01.2025
Jung Jaeil vystoupí před českým publikem se speciálním programem vytvořeným přímo pro festival.
redakce 26.01.2025
Hudební soutěž Blues Aperitiv pro bluesové a z blues vycházející umělce je určena všem kapelám či hudebníkům bez ohledu na zemi původu.
redakce 24.01.2025
Gilles Peterson, Lankum, Still House Plants nebo řecká popová umělkyně Σtella. A mnozí další.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.