redakce | Zprávy / Festivalové | 04.08.2015
Festival Ostravské dny bude oficiálně zahájen v neděli 23. 8. 2015 v 19:00 koncertem pro tři orchestry. Stane se tak poprvé na krytém náměstí, v nově otevřeném Trojhalí Karolina. Centrem pozornosti je jedna z nejdůležitějších kompozic 20. století Gruppen Karlheinze Stockhausena. Ten večer zazní v provedení třech orchestrů také skladby Johna Cage, Philla Niblocka a Petra Kotíka. Jednotlivé skladby uvede Janáčkova filharmonie Ostrava společně s hráči Ostravské bandy a dirigenty Johannesem Kalitzke, Petrem Kotíkem a Rolfem Guptou.
Skladba Gruppen (1955-57) Karlheinze Stockhausena vtahuje posluchače do středu hudebního dění: velký symfonický orchestr 109 hudebníků (rozšířený o saxofony, elektrickou kytaru, piano a velkou skupinou bicích nástrojů) je rozdělený do tří orchestrů řízených třemi dirigenty a umístěný do podkovy po třech stranách koncertního sálu. Gruppen se skládají celkem ze 174 komplexních jednotek, skupin, které v průběhu skladby navzájem vstupují do precizně definované interakce. Premiéra skladby se konala 25. března 1958 v Kolíně nad Rýnem, orchestr kolínského rozhlasu řídili autor (orchestr I), Bruno Maderna (orchestr II) a Pierre Boulez (orchestr III). Gruppen tehdy zazněly dvakrát, před přestávkou Pierre Boulez zahrál svou 3. klavírní sonátu v původní verzi. Stockhausen dodatečně rozšířil realizační tým o zvukového režiséra, jehož úkolem je v souladu s dirigenty zajistit optimalizaci zvukových proporcí provedení.
V České republice jsme měli možnost slyšet Gruppen na festivalu Pražské jaro 21. 5. 1999. Nadšené publikum ve Španělském sále si vynutilo skladbu provést bezprostředně po jejím skončení celou znovu. I tenkrát hrála Janáčkova filharmonie Ostrava a dirigovali Zsolt Nagy, Petr Kotík a Christian Arming.
Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007) je jedním z nejinspirativnějších tvůrců hudby 20. století, vůdčí osobnost Darmstadtské školy 50. a 60. let, studoval v Kolíně nad Rýnem hudební pedagogiku, hru na klavír a souběžně skladbu u Franka Martina (1947-1951), v Paříži pokračoval u Oliviera Messiaena a Pierre Schaeffera (1952-53), studoval filosofii a na univerzitě v Bonnu fonetiku a informační technologie u Wernera Meyera-Epplera. Stockhausenův strmý umělecký vývoj charakterizuje důsledné hledání nového hudebního jazyka, nezatížené minulostí, které vede od počátečního následování Webernova punktualismu přes multiseriální kompozici, koncept hudby v prostoru, elektronickou a elektroakustickou hudbu, uplatňování prvků náhody a intuice k širšímu pojetí hudebního umění pod vlivem studia filosofie Dálného Východu, završenému monumentálním (a kontroverzním) cyklem sedmi celovečerních multimediálních oper – moderního „gesamkunstwerku“ – Licht (Světlo, 1977-2003) a nedokončeným projektem Klang (Zvuk, 2003-2007). Každá ze Stockhausenových 376 skladeb, které tvoří komplementární celek, řeší jiný kompoziční problém a dokumentuje autorovu neobyčejnou a nevyčerpatelnou objevitelskou invenci. Avantgardní cesty Karlheinze Stockhausena výrazně ovlivnily hudebníky v žánru klasické hudby (Igora Stravinského, Louise Andriessena, Wolfganga Rihma a desítky dalších ), ale i mimo něj. O ovlivnění jeho kompozicemi píše např. Miles Davis, Cecil Taylor, Charles Mingus, Frank Zappa, členové skupiny Pink Floyd, psychedeličtí Jefferson Airplane, skupina Kraftwerk nebo Laurie Anderson či Björk a mnoho dalších.
Skladbě Gruppen bude na zahajovacím koncertě předcházet Stockhausenova multikanálová kompozice z konce 50. let Gesang der Jünglinge (Zpěv jinochů). Celý večer bude od 18:00 zahájen inaugurací zvukové instalace - kompozice skladatele Alvina Luciera: Music in a Long Thin Wire, která dále bude znít po celou dobu festivalu. Oba projekty jsou součástí doprovodného programu - sekce OD plus Galerie města Ostravy PLATO.
Ostravské dny 2015
21. - 29. 8. 2015
Ostrava
www.facebook.com/events/993412420671913
www.facebook.com/Ostravske-centrum-nove-hudby-Ostrava
www.newmusicostrava.cz
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.