redakce | Zprávy / Festivalové | 06.04.2023
Aktuálně rezonující témata i revize a znovuobjevování minulosti, desítky světových premiér a performance na nových místech, padesátka přítomných skladatelů, velké orchestry, ansámbly, sólisté, elektronická hudba, opera i hudba pro katedrálu – to vše a daleko více bude součástí 12. bienále festivalu hudby dneška Ostravské dny, během deseti dní i s několika koncerty denně.
více o festivalu zde
Centrum Ostravy ožije díky festivalu na deseti místech, od sebe vzdálených několik minut chůze, včetně nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce a intervence do unikátních prostor městské galerie současného umění Plato. Součástí festivalu jsou skladby cca třiceti mladých skladatelů a skladatelek, rezidentů souběžného Institutu Ostravských dnů.
Hlavním „orchestrálním sálem“ festivalu zůstává velkorysé zastřešené náměstí Trojhalí Karolina. V unikátním postindustriálním prostoru se uskuteční pět velkých koncertů. Harmoniu i varhanám je na úvod vyhrazen kostel sv. Václava. Interpreti „prostorových“ kompozic se rozmístí v Katedrále Božského Spasitele, už teď jsou pro ni hotové skladby Michala Rataje, Jana Dobiáše nebo Pavla Zemka Nováka. Minimaraton elektronické hudby (kurátor Martin Režný) zamíří do bývalé prodejny Bauhausu i nové galerie Díra. Operky v prostoru a site –specific performance překvapí kolemjdoucí na centrálním Masarykově náměstí i nábřeží nedaleké Ostravice – Malá Kodaň. Pro konvertovanou historickou budovu jatek Plato už teď komponuje Raven Chacon a Peter Ablinger. Díky Bernhardu Langovi se ocitneme v Divadle Antonína Dvořáka. Novinkou letošních Ostravských dnů je spolupráce s Ostravskou univerzitou, a tedy nové sídlo festivalu – City Campus na Černé louce. Díky akusticky vynikajícímu sálu se nový umělecký klastr stane také koncertní destinací festivalu.
Ostravské dny (liché roky) – to jsou hlavně nové skladby pro orchestr, ale vztahují se i k NODO / Dny nové opery Ostrava (sudé roky). Letos to bude monodrama Playing Trump. Cheap Opera #2 (2019) z dílny rakouského skladatele a hvězdy evropského formátu, rezidenčního skladatele Ostravy Bernharda Langa. Inspirací pro toto panoptikální dílo bylo „svérázné“ působení bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa a dezinformační tendence, které provázely (nejen) jeho předvolební kampaň. V opeře, která je po hudební stránce strhující koláží avantgardy, jazzu, popu, minimalismu i elektronické hudby, nechybí ani smyčky (loops), kterými je Lang pověstný. Opera patří do Langovy série cheap operas (laciných oper), které se vyznačují tím, že používají velmi malý instrumentální ansámbl, ale zato využívají všech technických a elektroakustických možností: samplových technologií, zesilovačů a syntezátorů. V jediné zpívané roli se představí francouzská sopranistka Donatienne Michel-Dansac, doprovodí ji hráči Ostravské bandy pod taktovkou Johannesa Kalitzkeho. Režie a scénického designu se ujme tandem Jiří Nekvasil a David Bazika. Česká premiéra se uskuteční 1. září v Divadle Antonína Dvořáka.
Po dvou letech se do Ostravy vrátí jedinečné šestinotónové harmonium, exponát Národního muzea. K renesanci tohoto nástroje z 30. let minulého století, kdy vzniklo na objednávku jednoho z nejvýznamnějších průkopníků mikrointervalové hudby Aloise Háby, došlo v roce 2018 právě na NODO, kde jsme byli svědky světové premiéry Hábovy šestinotónové opery Přijď království Tvé! Tehdy poprvé za harmonium usedl klavírista Miroslav Beinhauer, který je pravděpodobně jediným člověkem na světě ovládajícím tento specifický nástroj. Ten způsobil zásadní průlom v repertoáru pro harmonium a během několika málo let vzniklo pro dříve výlučně muzejní exponát zhruba dvacet nových skladeb. Světové premiéry od Philla Niblocka, Klause Langa, Idina Samimi Mofakhama, Iana Mikysky a Judith Berkson studuje Miroslav Beinhauer, na festivalu pak zazní hned první den, 24. srpna.
I letos budou Ostravské dny hostit skladatele a umělce ze Spojených států, které s Českou republikou od vzniku Ostravských dnů v roce 2001 spojuje osoba uměleckého ředitele a zakladatele pořádajícího Ostravského centra nové hudby Petra Kotíka. S novými kompozicemi přijede taktéž legendární Roscoe Mitchell, Amina Claudine Myers, Phill Niblock, Christian Wolff, Alvin Curran nebo o generace mladší Eric Wubbels. Na programu je také hudba Frederica Rzewského, Jamese Tenneyho a Julia Eastmana.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.
redakce 09.11.2024
V polovině října se v Ostravě konala valná hromada České asociace festivalů, která sdružuje významné festivaly živého umění napříč uměleckými disciplínami.