redakce | Zprávy / Nové desky | 24.11.2016
Duo Klamm & Pelikan vzniklo jako redukovaná verze improvizačně-noiseové skupiny Ruinu. CD-R se záznamem prvního koncertu bylo vydáno pod názvem Fuck It Duet coby první titul vydavatelství Blood in the Boat v roce 2011. O rok později vyšel kazetový split s hamburskou skupinou Tötkolben na značce TimTimTonTräger. The True Story of Klamm & Pelikan je název nového alba dvojice Jan Klamm a Patrik Pelikán, známé rovněž pod označením Fuck It Duet. Vyšlo na třicetiminutové kazetě (a jako free download) na značce KLaNGundKRaCH.
Jakkoli v prvních letech Klamm s Pelikánem v jistém smyslu fungovali spíše jako záplata v místech, která měl původně vyplnit někdo jiný, jejich radikální přístup ke zvuku a improvizaci je od začátku založen na přesvědčení, že všechno, co existuje, je třeba rozložit a přerušit. Využívají elektronické, strunné a dechové nástroje i rozmanité amplifikované předměty. Obzvlášť velký důraz kladou na kazetové manipulace – zvuk je při hraní na pásky nahráván nikoli proto, aby sloužil jako pozadí pro další děj, ale kvůli možnosti zahrané vrátit, přemazat, fragmentarizovat.
Novinka True Story of Klamm & Pelikan byla nahrána v letošním roce během několika zkoušek a koncertů. Zatímco improvizace před publikem jsou rychlejší, energičtější a výbušnější, z osamělého hraní vzešlo i několik překvapivě klidných, až zádumčivých kusů. Záměrem bylo sestavit sonickou mozaiku, jež by byla o něco pestřejší, než bývají jednotlivé performance dua. Celková atmosféra se tak pohybuje – s odkazem na názvy jednotlivých tracků a interní historii – od láskyplného objetí nad opékajícím se prasetem přes malátné hry v blátě až po překotný zmatek způsobený kočkou v holubníku.
True Story of Klamm & Pelikan, vycházející čtyři roky po předchozí nahrávce, nepředstavuje ani tak návrat po odmlčení, jako spíš posun ve vnímání vlastní aktivity: špinavou práci založenou na odklízení odvádí duo nadále, ale jako by postupně zjišťovalo, že výsledkem této aktivity nemusí být jen čerstvý vzduch, ale také netečné přehrabování, křeč, ospalost nebo nalezení útržku, u kterého si lze zavzpomínat, z jakého příběhu odpadl. V nejbližších dnech se Klamm s Pelikánem vydají na krátké česko-slovenské turné, na němž budou vystupovat společně s Tomem Smithem, zakladatelem a frontmanem kultovní americké experimentální skupiny To Live & Shave in LA.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.