Jiří Akka Emaq | Články / Sloupky/Blogy | 25.10.2015
Jak tento díl navléknout a jak se k němu postavit? Dnes se ponoříme do mělčích vod, kde se moc nehraje na inveční experimenty ani vizionářské tepání na bránu věčnosti. Očekávejte kapely, které hrají tak příjemně, až je to občas nepříjemné. Tak trochu počítají s průměrným posluchačem a lehce zavání nudou a náladovou kalkulací. Ovšem toto rozhodně není zdaleka to nejhorší, na co se dá o měsíci v širém oceánu internetu narazit. Některých hudebních obludností, které už ani nejsou k smíchu, vás s radostí ušetřím. Většina dnešních songů ještě stále balancuje na hranici dobrého vkusu a souboj s nemilosrdnou gravitací vyhrává především technickou a poučenou instrumentací.
Foster the People – A Begginers Guide to Destroying the Moon (Supermodel, Columbia 2014)
Masivní zvuk basy, elektronika bublá v pozadí, ale přesto je to poněkud vypočítavá hudba, která z alternativy dělá cool trend. Inu, posuďte sami a třeba i zdvihněte vlnu bouřlivých reakcí, hlavně se nenechte odradit.
The Drums – Me And the Moon (The Drums, Moshi Moshi/Island 2010)
Svého času senzací, dnes možná s lehkým otazníkem proč. Dent May si alespoň z laciného kytarového sóla dokáže udělat legraci, The Residents naopak s nadsázkou zahrají sólo složité. Ale nakonec vlastně proč ne?
Los Lobos – Jupiter Or The Moon (Tin Can Trust, Shout! Factory 2010)
David Hidalgo zpívá tak trochu jako Peter Gabriel a kytara čpí nudou Marka Knopflera. Po Calexico další zajímavá konverze mezi euro-americkou a mexickou hudbou.
The Reign of Kindo – Flowers By the Moon (This Is What Happens, CANdYRAT 2010)
Nové formy jazz-rocku? Avizoval jsem, že tento díl bude příliš nenáročný pro náročného posluchače a naopak. Hraje jim to s lehkostí, vycizelovaný zvuk, žádná vrrrr, škrrr traumata z jinakosti, každá notička, kde má být. Cizelovaní muzikusové příliš normální na to, aby překročili hranice.
Glasvegas – Cruel Moon(A Snowflake Fell And It Felt Like a Kiss, Columbia 2008)
Aj vaj, ó běda, přeběda! Jaký toť krutokrutý krutón se z mého života přebídného stal. Noční můra na Vánoce a atmosféra pohřebních rolniček a padajících kyselinových sněhových vloček, které jsou jak polibky smrti. Ale někdo to má takhle rád.
Jason Mraz – Bella Luna (Mr. A-Z, Atlantic 2005)
Podmanivá flamenco nálada bílého muže. Opět plnoprofesionálně zahrané, duch se však ztrácí v precizním notovém zápisu.
Znáte-li další písně osvětlené bledým luny svitem, pište na info@xplaylist.cz. Vylosovaní náměsíčníci budou po zásluze odměnění drobným či větším dárkem.
Michal Pařízek 24.01.2025
Za pár hodin na Radiu 1 spolu s The DSM IV, Moonchild Sanelly, DJ Lag, Saffron Bloom, Berlin Manson nebo Donnou Summer. New age paranoia.
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.