Václav Valtr | Články / Reporty | 11.10.2024
Řeknete-li, že jdete na Kalandru, pravděpodobně vzbudíte neadekvátní očekávání. Nejde o epigony či revival Petra Kalandry, ale o etablovanou stálici nordické scény, někteří možná slyšeli jejich cover slavné písně Helvegen od Wardruny. Za posledních pár let nás formace obdařila čtyřmi koncerty, návštěva smíchovského klubu Underdogsʼ byla u příležitosti samostatného turné k druhé desce A Frame of Mind a přilákala rostoucí fanouškovskou základnu.
Předskokankou byla Lili Refrain, italská zpěvačka a multiinstrumentalistka, která kolem sebe soustřeďuje též vydatnou a oddanou komunitu, takže sál byl plný. Refrain pracuje s looperem, několika nástroji a hlasem a vše podtrhuje silnou expresivitou. Pomalé a dunivé plochy rychle navodily tranz, ale na mě to nezapůsobilo nejlépe. Hra s looperem neodpustí sebemenší chybu a těch se hned zkraje několik našlo. Dobrý úvod, jen její tvorbě dám přednost z nahrávky.
Čtyřčlenná Kalandra nastoupila impozantně, a i když od začátku byla patrná jistá únava – zpěvačka Katrine Stenbekk přiznala, že po devadesáti dnech na turné nejsou zrovna nejsvěžejší –, výkon byl suverénní, jakkoliv pohyb v rozpáleném klubu jako uprostřed léta nebyl zadarmo. Kapela propaguje novou desku, ale značná část playlistu byla tvořena písněnemi z The Line (2020) a koncert se podobal tomu loňskému v Kasárnách Karlín.
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky. Oba kytaristé předvedli technicky vybroušený výkon za vydatného přispění energického, byť v kontextu skupiny poněkud nenápadného bubeníka. I přes vikingský zjev kytaristů přitahovala nejvíc pozornosti Stenbekk, která se i přes deklarovanou únavu nořila do líbezných písní s folkovými ozvěnami, nenuceně doplňovala skladby elektronickými plochami a dala celému vystoupení nezapomenutelný punc. Když zaznívaly skladby jako Borders, The Waiting Game nebo novinka I Am, diváci se širokými úsměvy nebo zavřenýma očima se kolébali na vlnách kytar, beatů a dokonalého zpěvu.
Kalandra opět ukázala, že jejich dobře namíchaná směs severského folku, elektroniky s příměsí tvrdších kytar, obzvláště povedených v novince Bardaginn, je nejen líbivá, ale především podmanivá. Pokud už vás přestala bavit Aurora, Wardruna nebo Heilung jsou na vás moc pompézní, Myrkur moc tvrdá, pak si Kalandru zamilujete.
Kalandra (no) + Lili Refrain (it)
9. 10. 2024 Underdogs', Praha
foto © Marie Štefková (archiv)
Alžběta Sadílková 15.10.2024
Znechucení a únava nemusí v hudbě působit jen jako karikatura, vztek nemusí být srostlý s násilím. Snad proto do sebe nedělní večer dobře zapadá i jako celek.
Veronika Tichá 15.10.2024
Hradec Králové v posledních letech osciluje mezi kulturní pustinou a energickými snahami oživit místní scénu. Nic není ztraceno aneb Jazz Goes to Town.
Marek Hadrbolec 14.10.2024
„Jenom si vzpomenout,“ křičí Lukáš Bouška opakovaně, zatímco se staré jizvy znovu otevírají a bolavé vzpomínky se derou ven.
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.