Václav Valtr | Články / Reporty | 11.10.2024
Řeknete-li, že jdete na Kalandru, pravděpodobně vzbudíte neadekvátní očekávání. Nejde o epigony či revival Petra Kalandry, ale o etablovanou stálici nordické scény, někteří možná slyšeli jejich cover slavné písně Helvegen od Wardruny. Za posledních pár let nás formace obdařila čtyřmi koncerty, návštěva smíchovského klubu Underdogsʼ byla u příležitosti samostatného turné k druhé desce A Frame of Mind a přilákala rostoucí fanouškovskou základnu.
Předskokankou byla Lili Refrain, italská zpěvačka a multiinstrumentalistka, která kolem sebe soustřeďuje též vydatnou a oddanou komunitu, takže sál byl plný. Refrain pracuje s looperem, několika nástroji a hlasem a vše podtrhuje silnou expresivitou. Pomalé a dunivé plochy rychle navodily tranz, ale na mě to nezapůsobilo nejlépe. Hra s looperem neodpustí sebemenší chybu a těch se hned zkraje několik našlo. Dobrý úvod, jen její tvorbě dám přednost z nahrávky.
Čtyřčlenná Kalandra nastoupila impozantně, a i když od začátku byla patrná jistá únava – zpěvačka Katrine Stenbekk přiznala, že po devadesáti dnech na turné nejsou zrovna nejsvěžejší –, výkon byl suverénní, jakkoliv pohyb v rozpáleném klubu jako uprostřed léta nebyl zadarmo. Kapela propaguje novou desku, ale značná část playlistu byla tvořena písněnemi z The Line (2020) a koncert se podobal tomu loňskému v Kasárnách Karlín.
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky. Oba kytaristé předvedli technicky vybroušený výkon za vydatného přispění energického, byť v kontextu skupiny poněkud nenápadného bubeníka. I přes vikingský zjev kytaristů přitahovala nejvíc pozornosti Stenbekk, která se i přes deklarovanou únavu nořila do líbezných písní s folkovými ozvěnami, nenuceně doplňovala skladby elektronickými plochami a dala celému vystoupení nezapomenutelný punc. Když zaznívaly skladby jako Borders, The Waiting Game nebo novinka I Am, diváci se širokými úsměvy nebo zavřenýma očima se kolébali na vlnách kytar, beatů a dokonalého zpěvu.
Kalandra opět ukázala, že jejich dobře namíchaná směs severského folku, elektroniky s příměsí tvrdších kytar, obzvláště povedených v novince Bardaginn, je nejen líbivá, ale především podmanivá. Pokud už vás přestala bavit Aurora, Wardruna nebo Heilung jsou na vás moc pompézní, Myrkur moc tvrdá, pak si Kalandru zamilujete.
Kalandra (no) + Lili Refrain (it)
9. 10. 2024 Underdogs', Praha
foto © Marie Štefková (archiv)
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.