Články / Reporty

Starý jizvy, nový rány (Esazlesa, Drom, FDK)

Starý jizvy, nový rány (Esazlesa, Drom, FDK)

Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 14.10.2024

„Jenom si vzpomenout,“ křičí Lukáš Bouška opakovaně, zatímco se staré jizvy znovu otevírají a bolavé vzpomínky se derou ven. Není třeba dlouho pátrat v Paměti, Esazlesa už v první skladbě, pro kterou sahají až do debutové nahrávky, připomínají zručnost a extatickou energii, se kterou si rvou nitro.

Nahrávka Dokud vím, co mám, kterou dnes kapela pokřtí, sice otevírá témata únavy a stárnutí, intenzivní útok na smysly a pocity započatý v úvodu setu se ale přenáší i do nových skladeb. Tam, kde na právě vydané desce Esazlesa polevují, se v živém podání stejně drží pocit naléhavosti. Touha předat všechno dál. Vykřičet se, dokud vím, co mám. A publikum nedočkavě naslouchá, zapojuje se do téhle obousměrné terapie.

Kde dříve dominovaly obměny tklivých partů a prudkých kytarových výpadů, teď kralují rockovější postupy. Kytarový přechod v novince Břímě, těsně, než Bouška zakřičí „stojím po krk ve tvym bahně“, je jednou z ukázek hudebního vývoje Esazlesa. Sdělení je ale pořád stejné – vztek, smutek a pohlcující bahno všednosti. „Kolik myslíš, že se do nás ještě vejde?“ pokračuje text, zatímco Kabinet múz bere vše až do poslední noty.

Samotný křest je to nejméně důležité. Pár kapek piva, pár milých slov, rychle zpět k hudbě. Esazlesa přece jen trochu zpomalují, ubývá zlosti, přibývá smutku. Nejistot ze životních rozhodnutí jako ve skladbě Ticho, z věcí, které nelze ovlivnit, v další novince ALZHMR. Plejádu negativních hnutí zachytávají kytarové melodie i silná rytmická sekce a odnášejí je postupně pryč.

Zahřáté podium přebírají bratři ve křtu, liberečtí Drom. Novou nahrávku mají po šesti letech, takže jen o rok rychleji, a stejně jako v Dokud vím, co mám, se na Pustině rozprostírají témata spojená s přibývajícími léty a pochybnostmi, která přináší. Místo ponoru do další dějinné epizody se Drom navíc na dlouhých metalových plochách nyní obracejí více do sebe. Snad díky tomu vznikly dosud nejjemnější skladby jako například Domovy, a zároveň skladby s nejplastičtějším vyobrazením emocí.

Právě čistým hlasem zpívané Domovy jsou jedním z nejzajímavějších momentů setu. Hořkosladký text přenáší univerzální pocity reflektující lidský život a jeho nevyhnutelné proměny, „Jsem tady s tebou, láme se čas.“ Titulní melodie se během skladby jen párkrát ponoří do rachotu bicích a kytar, stejně jako se zpěv jen výjimečné změní v řev. „Jsem tady s tebou, láme se v nás.“ Jiné novinky více odpovídají kánonu kapely. Dominují charakteristické riffy, které se dlouho opakují a často vedou odnikud do nikam, jen aby umocnily negativní emoce, které přenášejí frázovité výkřiky Charlieho skloněného nad nízko umístěným mikrofonem. „Pomalu odcházím – jizvy jsou znamení.

Motiv odchodu do pustiny kontrastuje s pocity, které spolu s potem odkapávají ze čtveřice na pódiu. Když Charlie mluví o tom, že koncerty v Brně jsou jako návraty domů a plný Kabinet tleská, je v jeho hlase slyšet dojetí a vděčnost. Večer pak vyvrcholí při předposlední skladbě Zlomit, kdy se v gradujícím závěru nesou klubem uzavřené výkřiky: „Zlomit – cítit – prožít – pustit.“ Nekonečný přídavek z minulosti kapely je pak už jen hlučnou vzpomínkou, ve které se celý večer utopí.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Před dvojicí oslavenců obsadili podium postmetaloví FDK. Jejich loňská deska Sunlight byla dalším velkým návratem na domácí metalové scéně, čekalo se na ní třináct dlouhých let. A FDK zněli a vypadali, jako by se těch třináct let připravovali právě na momenty, jako byl tento.

Dojem, kterým kapela působila, byl srovnatelný s žánrovými velikány. Pětice postav obklopených palisádou z kytarových beden a skvělými světly, kterým dominoval silný reflektor zpoza bicích, tlačila do publika bezchybně předvedené skladby. Každý další riff byl o kousek silnější a trval o jedno opakování déle, nekývat hlavou pod precizním tlakem bylo v podstatě nemožné. Absolutní připravenost navíc podtrhoval zvuk, ve kterém bylo i přes trojici kytar slyšet basové struny.

Snad právě díky technické dokonalosti bylo ale v případě FDK o něco těžší napojit se na sdělení kapely. „Something real. You want to feel,“ zpíval Babb čistým hlasem ve skladbě Unanswered Calls, ale skutečných pocitů je v tom ve srovnání s blížícími se emočními bouřemi pomálu. Jeho hlas se krásně klenul nad rozlehlou postmetalovou krajinou a posléze se proměnil v hlasité hřmění. Pastva primárně pro uši, až poté pro duši.

Info

Esazlesa + Drom + FDK
11. 10. 2024 Kabinet Múz, Brno

foto © Tomáš Gajdičiar

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace